Årssamling i GH Nord: Møt Gartnerhallens nye regionsleder

Årssamling i GH Nord: Møt Gartnerhallens nye regionsleder

På programmet til Region Nords Årssamling stod prosjekter som skal øke selvforskyningsgraden og valg av ny leder, Ivar Thomas Høgset (43).

Påtroppende regionleder Ivar Thomas Høgset ble enstemmig valgt inn som leder og har allerede 6 års fartstid i Region Nord. Siden 2015 har han vært nestleder og kjenner dermed organisasjonen godt fra innsiden. Han produserer asterix, gulløye og mandelpotet på gården som har vært i familien siden 1700-tallet.

Gårdens skjøte, med Kong Haakons signatur fra 1907. Slekten disponerte gården helt tilbake til 1700-tallet.

− Jeg tror det er positivt for organisasjonen at jeg har vært med i andre verv. Det gir en viss kontinuitet som jeg tror er viktig for arbeidet samtidig som jeg tror jeg vil tilføre noen nye verdifulle bidrag. Jeg skal ikke konkretisere for mye etter å ha hatt vervet i noen timer, men vi ser et uutnyttet vekstpotensial og det er vi klare for å jobbe med,  sier den nyvalgte lederen.

− Noe av det viktigste vi har foran oss er den langsiktige jobben med å øke medlemsmassen og minke produksjonsunderskuddet i regionen. Det å klare å gjøre nord selvforsynt med de kulturene som det geografisk er mulig, ja, det er et felles uttalt mål som jeg gleder meg til å ta fatt på. Det er en trend at forbrukeren ønsker lokalproduserte grønnsaker. Da gagner det alle at vi jobber hardt for å få det til.
Jordbærløftet som ble presentert på årssamlingen er et typisk prosjekt som kan ha overføringsverdi til andre kulturer for å øke produksjonen i regionen.

Høgset som har erfaring fra IT-boomen på 2000-tallet og var med å gjenoppbygge Khao Lak i Thailand fra bunn etter Tsunamien er klar på hva som skal til.
− Det handler om å gjøre de klimatiske forholdene til en konkurransefordel. Sommerhalvåret med særdeles gode lysforhold og lave temperaturer er med på å gi en unik arktis smak som vi skal tenke på å markedsføre. Kanskje gulløye, jordbær og polarsalat (crispisalat fra veksthus på Reinøya) ender opp på matfatet for gastroreiser med nord som destinasjon, fleiper han før han blir mer konkret. Nord-norske jordbær har store muligheter til å bli en merkevare. «Arktisk smak» med utgangspunkt i lavere temperatur og mye lys er kjent fra flere andre nord-norske produkter.

Jordbærløftet som Høgset referer til handler kort fortalt om å samle nye og eksisterende produsenter med fagmiljøer som tester ut hele spennet fra sortsutvikling til å optimalisere de driftstekniske aspektene slik at vi kan øke volum og sesong for de søte nordnorske jordbærene.
Les mer her: http://www.grofondet.no/aktuelle-prosjekter/jordbaerloft-for-nord-norge/

Høgset er klar for å bygge relasjoner i og utenfor regionen.
–Gartnerhallenkongressen (16.-18. november) er noe av det første jeg skal jobbe med og det gir god drahjelp i vervet som regionleder. Vi er allerede godt i gang med å planlegge sammen med GH Trøndelag og administrasjonen på Nyland og det er en enestående mulighet til å bli kjent med enda flere av våre 1200 medlemmer og samarbeidspartnere, avslutter han.

Om Region Nord
Region Nord består av medlemmer fra fylkene Nordland, Troms og Finnmark, og er Gartnerhallens største regionen målt i areal.
Den største kulturen i GH Nord er potet, men GH Nord forsyner også det regionale markedet med rapidsalat, kålrot og gulrot.