Årets sommerkampanje: Agurknytt

Årets sommerkampanje: Agurknytt

De siste dagene har årets sommerkampanje «Agurknytt» med programleder Øyvind Rafto i spissen, rullet over digitale flater.

Les også Årets sommerkampanje har truffet halvparten av Norges befolkning

− Agurknytt er «nyhetskanal» som tar for seg lokale frukt og grønnsaker. Dette er et univers som gjør det mulig for Gartnerhallen og BAMA å formidle siste nytt på lokale råvarer i sesong til det norske folk, på en humoristisk og lettbeint måte. Humoristiske og ekte nyhetssaker om lokale råvarer, sier markedssjef i Gartnerhallen Mia Robinson Lundgren.

Agurknytt leders av Øyvind Rafto kjent fra humortrioen Raske menn og med Håvard Lilleheie som utegående reporter. Christian André Pettersen, kjent som Årets kokk og Bocuse d’Or kandidat, er Agurknytts huskokk og tar seg av alt av matlaging, oppskrifter og mattips i studio.

− Gjennom dette kreative konseptet får vi kommunisert sesongens høydepunkter på en inspirerende måte – som skiller seg ut og forhåpentligvis trigger forbrukerne til å implementere mer norsk frukt og grønt i kostholdet sitt, sier hun og utdyper.
− Den strategiske tanken og formålet med årets norskkampanje er gjennom hele året å bevisstgjøre og øke kunnskapen til forbruker på hva som er i sesong av frukt og grønt, og inspirere til hvordan de enkelt kan bruke disse råvarene i kostholdet sitt. Og ikke minst skal vi fremme de lokale produsentene og deres kunnskap om kvalitet, trygge, sunne og gode råvarer.

− Videre skal man minne om at norsk frukt og grønt er bærekraftig. Vi finner alltid epler og isbergsalat i butikkhylla, selv om det ikke alltid er sesong for det. Vi ønsker å synliggjøre at du gjør et bærekraftig valg ved å kjøpe norsk frukt og grønt som ikke har reist rundt halve jordkloden, sier hun

− Det kreative bakteppet for årets kampanje er at nordmenn synes lokale, enkle nyhetssaker fra vårt langstrakte land er morsomt og sjarmerende. Med ulike virkemidler vil det fokuseres på å fremme lokale, enkle nyhetssaker på en humoristisk måte, sier Lundgren.

 

Om sommerkampanjen
Gartnerhallen og BAMA har et felles mål om å øke norskandelen, verdi- og volumutviklingen og sikre konkurransekraften for Gartnerhallens medlemmer og for BAMA. En del av dette arbeidet er knyttet opp mot felles årlig markedskampanje for norsk frukt og grønt.

Sommerkampanjen viser hva Gartnerhallens produsenter har å by på av fantastiske norske råvarer i sesong, og er i regi av Gartnerhallen, BAMA og Nyt Norge.

Kampanjen kjøres ut fra to plattformer der det fortløpende publiseres nye saker:
Gå til nettsiden “Agurknytt”
Se filmene på youtube