Deler ut millioner til det grønne skiftet

Deler ut millioner til det grønne skiftet

Gjennom Grofondet støtter Gartnerhallen, sammen med BAMA og NorgesGruppen ASA, prosjekter som bidrar til det grønne skiftet ved å øke omsetningsverdien og forbruket av norske frukter, bær, grønnsaker og poteter! Sist tildeling gav 3 millioner kroner til salatvaksine, forbedret gulrøtter og mindre plast. Nå står ny tildeling for tur. Søknadsfrist er 14. september 2018.

– De siste prosjektene tar for seg problemstillinger som er i kjernen av det grønne skiftet; å redusere plastbruk og matsvinnet, og bruke mindre plantevernmidler, sier Signe Bunkholt Sæter, leder for Grofondet.
Sammen representerer de bredden vi er ute etter i arbeidet med å fremme et bærekraftig landbruk. Prosjektene er innovative, og de involverer ulike sorter med stort nedslagsfelt.
Siden Grofondets første tildeling i januar 2017 har 20 ulike prosjekter fått tildelt nærmere 21 millioner kroner. Nå ønsker fondet nye bærekraftige ideer, utfordrer hun og minner om søknadsfristen 14. september.

Høres dette interessant ut? Les mer om Grofondet på www.grofondet.no

De siste prosjektene som ble tildelt støtte:
Vaksinering av isbergsalat
Prosjektet mottar en støtte på 1,8 millioner kroner, fordelt over tre år, og de skal se nærmere på miljøvennlig stimulering av immunsystemet i isbergsalat for bekjempelse av soppangrep.
Dersom prosjektet lykkes, vil produksjonskostnadene på isbergsalat senkes og produksjonen økes. Et annet viktig element er at stimulering av plantenes naturlige immunforsvar, kan vise seg å være en miljøvennlig og bærekraftig metode, som kan overføres til andre vekster av grønnsaker, frukt og bær.

Bedre gulrotkvalitet
Tuppråte er et særnorsk fenomen, og årsak til en stor andel vraket vare. Ved å bedre lagringsevnen og redusere svinn, kan også norskandelen av gulrot økes og erstatte over 5000 tonn importert gulrot i perioden mars til juni.
Prosjektet skal prøve å finne nye metoder for å redusere råte i forbrukerpakningene, og sikre bedre kvalitet i butikk. Lykkes prosjektet ligger det mulighet for store gevinster. 10 prosent høyere salgbar avling kan bety en verdiøkning på 42 millioner i året.

Plastfri tomatemballasje
Prosjektet vil gjøre produksjonen av norske tomater mer bærekraftig ved å utvikle en ny, plastfri emballasjeløsning. Ideen er å implementere beger av et nytt kartongmateriale bestående av 100 prosent ren og ny cellulosefiber fra skogen. Det er i dag stor etterspørsel etter plastfrie produkter, så en ny og plastfri emballasje kan i tillegg til å være bedre for miljøet også påvirke etterspørselen og produksjonen av norske tomater positivt.

Les om flere prosjekt på Grofondet.no