Det Norske Måltid – Frukt- og grøntprodusenter oppfordres til å delta

Det Norske Måltid – Frukt- og grøntprodusenter oppfordres til å delta

Det Norske Måltid oppfordrer frukt- og grøntprodusenter til å delta i konkurransen Årets grønne. PÅMELDINGSFRIST er 20. august 2019, men det vil være mulig å melde seg på innen utgangen av fredag 23. august!

For å delta i Det Norske Måltid må produsenter og produkter oppfylle en del kriterier. Du kan delta i ulike kategorier, og det kåres delfinalister rundt om i landet. Les mer om hele konkurransen her.

Vi vet at deltakelse i Det Norske Måltid har hatt stor betydning for mange produsenter landet over. Les gjerne noen av suksesshistoriene fra tidligere vinner her.

Er du produsent av frukt, bær eller grønnsaker dyrket på friland eller i veksthus, kan du melde det på i kategorien Årets grønne. Klikk inn og meld deg på her.

Her er også en klar oppfordring til deltakelse fra statsminister Erna Solberg og helseminister Bent Høie: https://www.facebook.com/detnorskemaaltid/videos/2415134245411024/

Om Det Norske Måltid
Det Norske Måltid (DNM) leter etter det ypperste innen norsk mat og drikke, og har etablert seg som en av matbransjens viktigste og mest prestisjefylte prisutdelinger. Siden 2008 har DNM jobbet for å posisjonere norsk mat, med mål om å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon.

Deltakelse i DNM kan ha stor betydning fordi det bidrar til økt vekst, kompetansebygging og synliggjøring av norske mat- og drikkeprodusenter. I tillegg kan det hjelpe til med å gjøre produktene deres tilgjengelig og kjent for flere forbrukere. Dette er med å styrke primærnæringene og foredlingsbedriftene innen norsk matproduksjon.

DNM er nå inne i sin tolvte sesong. Konkurransen har aktiviteter gjennom store deler av året og delfinalene for de ulike kategoriene arrangeres i ulike deler av landet. DNM har et potensial for å bli et viktig ledd i å bygge og synliggjøre Matnasjonen Norge. Konkurransen har de siste årene fått utviklingsstøtte fra omdømmemidlene i Utviklingsprogrammet. Innovasjon Norge har forvaltningsansvaret for Utviklingsprogrammet og har igangsatt arbeidet med å innlemme Det Norske Måltid eksplisitt i det nasjonale omdømmearbeidet for mat og drikke.