Slik ble fårikålsalget 2020

Slik ble fårikålsalget 2020

Foto: OFG ved Anders Martinsen

Gartnerhallens markedsansvarlig Bjørn Oppberget melder om et formidabelt bra salg av hodekål gjennom toppukene 37-39, som er høysesong for Norges nasjonalrett, fårikål. 

For tidlig å konkludere
− Vi omsatte 35 % mer enn plan i ukene som toppet seg med fårikålens dag, siste torsdag i september, sier Oppberget.
Dette er absolutt sterke tall, men det er tidlig å konkludere basert på toppukene. Han trekker frem flere forhold som har løftet hodekålsalget.

Synlighet
− Det har vært et tett samarbeid i hele verdikjeden, med større og mer synlige kampanjer og aktiviteter ut mot sluttbruker i Norgesgruppens og REMAs butikker. I tillegg har vi hatt god drahjelp fra Nyt Norge og Opplysningskontoret for frukt og grønt som har promotert fårikålens dag som festdag. Dette motiverer våre stolte og dyktige produsenter som har høstet og solgt nærmere 1700 tonn hodekål i denne perioden, sier Oppberget.

Gartnerhallens produsenter har i høst merket hodekålen med Nyt-Norge-merket. Merkingen inngår i et prosjekt for å tydeligere skille norsk fra import, sier Gartnerhallens SKP for hodekål.

I år har Gartnerhallens produsenter merket hodekålen med Nyt-Norge-merket, en aktivitet som inngår i et prosjekt for å tydeligere skille norsk fra import.

Les også Norsk skal bli tydeligere

Setter standarden
− Frukt og grøntavdelingen er det første som møter kundene og er med på å sette standarden for butikkens profil, samt det kan være en viktig pådriver for økt salg, sier markedssjef i Gartnerhallen Mia Robinson Lundgren.

− Å profilere norske kvalitetsvarer kan være en viktig faktor for å differensiere seg i en bransje med høy konkurranse. Vi har truffet godt med merkingen av norsk kål denne sesongen og vi skal jobbe hardt for å holde på disse preferansen og øke dem, sier Lundgren.

Lagertallene er klare 1. november
− Selv om fårikålsesongen peaker rundt fårikålens dag 28. september håper vi forbrukerne nyter høstens mest omtalte tradisjonsmat gjennom oktober. Og hovedingrediensen hodekål er i et normalår tilgjengelig elleve av årets tolv måneder, smiler Oppberget og føyer til at han vet mer om hvor lenge årets avling varer når lagertallene er klare 1. november.

Les også Hodekål – en næringspakke og Tidligkål – et gastronomisk høydepunkt

 

Innhøsting av hodekål Foto: John Gaute Lunden