Oppsummering fra Gartnerhallen-kongressen 2018

Oppsummering fra Gartnerhallen-kongressen 2018

Godt over 300 deltakere, foredragsholdere og sponsorer og utstillere bidro sammen til å sette stemmingen på årets Gartnerhallen-kongress. Her er noen tilbakeblikk fra helgen som var:

Per Olav Skutle, styreleder i Gartnerhallen åpnet Gartnerhallen-kongress 2018. Han samlet salen om både tilbakeblikk, men mest om veien videre: − Norsk frukt- og grøntproduksjon er klimavennlig, vi er en del av klimaløsningen. Forbrukerne etterspør mer norsk og lokalprodusert frukt og grønt, og ikke minst er økt forbruk av frukt og grønt tett knyttet til helse og sunnhet. Myndighetene har selv satt som mål at forbruket av frukt og grønt skal øke med 20 prosent innen 2021. − Gartnerhallen skal sørge for at mest mulig av denne økningen skal komme fra norsk produksjon, og ikke import, sa han til deltakerne.

Fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik fulgte opp og trakk inn perspektiver til hva som kommer til å skape rammer for veksten
− Den rivende utviklingen vi ser i landbruket er underkommunisert! De digitale produktene begynner å bli hyllevare, så det er ingen grunn til å tro at utviklingen vil stoppe opp, konstaterte Sandvik.

Sjefredaktør i Nationen Irene Halvorsen belyste dagene i 1997 sett fra medienes side før hun hyllet grøntprodusentenes verdiskapning: − norskproduserte cherrytomater, fra klimanøytrale drivhus, som smaker som en sommer ved Middelhavet. Eller nei, de smaker av midnattssol, gulløye fra nord, mandelpoteter fra fjellregionene og delikatessepoteter i snerte små pappkurver , sa hun til et engasjert publikum. Hun serverte en også en oppfordring om å formidle: Jeg vil vite at maten er produsert med minst mulig fotavtrykk på klima og miljø. Norske produsenter har en enestående mulighet til å ta slike posisjoner. Og dere må fortelle om det, avsluttet hun.

Mellom innleggene var det satt av tid til et historisk tilbakeblikk. I samtale mellom Rune Flaen, Sverre Leiro og Knut Djønne, ledet av Eli Arnstad, fikk vi innblikk i de skjebnesvangre timene i 1997, og hvordan det samtidig la grunnlaget for et samarbeid i verdikjeden har gitt betydelig vekst og utvikling. Den norske modellen eksporteres nå på vei ut i verden.

Gartnerhallen Elisabeth Morthen var tydelig i hvilken posisjon Gartnerhallen skal ha fremover, også i media og innen innovasjon.
− Gartnerhallen skal ta posisjonen som landbrukets fremste talerør for vekst og utvikling. Derfor lanserer vi «Vekst og innovasjonsprogram» slik at mest mulig av forbruksveksten kommer fra norsk produksjon, fortalte administrerende direktør i Gartnerhallen Elisabeth Morthen

− Matsystemet er i krise og krisen er økende, sier Åslaug Haga innledningsvis. Haga jobber i dag som adm. dir i Croptrust der hun sikre fremtidig matproduksjon gjennom å sikre frøbankene. − Vi må derfor leve grønnere, også i matveien, sa hun. I tillegg til de konkrete og dystre tallene kunne hun minne om evolusjonens begrensning: klimaet endrer seg raskere enn plantene klarer å tilpasse seg. Å ta vare på mangfoldet er derfor en av løsningene for hvordan vi skal tilpasse oss klimakrisen, sa hun.

Grofondet kan skilte med 6 tildelingsrunder med henholdsvis 100 søknader og 22 tildelinger på 22 millioner. Leder i Grofondet As, Signe Bunkholt Sæter, kunne rapportere om en rekke suksesshistorier. Bjertnæs & Hoel står bak ett av prosjektene som har fått støtte gjennom Grofondet (som er opprettet av Gartnerhallen, NorgesGruppen ASA og BAMA) resultatet foreligger allerede. Produsenten har sørget for at vi finner norsk søtpotet i butikk!

En av Gartnerhallens tomatprodusenter, Jan Terje Vignes fra Lauvsnes Gartneri A/S, har fått støtte fra Grofondet As til utvikling av plastfri emballasje. Sammen med den norske emballasjeleverandøren Moltzau Packaging har de utviklet en helt ny emballasjeløsning for cherrytomater. Vignes kunne røpe at allerede til våren vil pakningene der plasten er byttet ut med cellulose være å finne i butikk.

− Data er bondens nye gull. For å bygge konkurransekraft for fremtiden må vi endre måten vi jobber på. Hvorfor? Fordi vi jobber for treigt.
Vi har et mulighetsrom: den norske bonden er digitalt moden, noe som gir et fortrinn. Men vi må være smarte og bruke sensorer og teknologi som allerede finnes. Hadde jeg vært i deres bransje hadde jeg ikke nølt med å tatt i bruk blockchainteknologi for å dokumentere kvalitet og utvikle sporbarhet gjennom hele verdikjeden, sier Harald Volden daglig leder i MIMIRO. Hans tanker om teknologi ble samtaleemne blant mange av deltakerne i den påfølgende pausen og inn i trøndersk festaften. På menyen stod sodd, bacalao, godt drikke og quiz Viggo Valle.

Rune Flaen, adm.dir. i BAMA, åpnet dag to med et tilbakeblikk og å hylle verdikjedesamarbeidet. De langsiktige avtalene har gitt grunnlaget for den fantastiske utviklingen for norskandelen: fra 25 % i 1998 til 34 % 2017.

− Vi er alle utviklingsland. Vi må alle endre måten vi forbruker på. I enhver krise ligger det risiko OG muligheter. For det er ikke mange områder vi kan si at det er positivt at vi øker forbruket innen, men det kan vi si gjelder definitivt frukt og grønt, sa Alvhild Hedstein, direktør for bærekraft i BAMA.

Anders Jordbekken presenterte et gjensyn med årets norskkampanje fra Gartnerhallen, BAMA og NYT NORGE, blant annet Bærmeldingen. Han presenterte også tallene bak som viste rekord på videovisninger på nett.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokk og inspirator Inge Johnsen fra Liatunet har tatt et samfunnsansvar for å spre kunnskap om bruk av sunne og gode råvarer til barn og unge. Han savner et langsiktig perspektiv fra myndighetene i dette viktige arbeidet.

Dag to ble avsluttet med tematikken samarbeid og vekst.
− Gartnerhallen har godt over 60 % markedsandeler. Å stå samlet gir oss en helt unik mulighet, sier administrerende direktør i Gartnerhallen, Elisabeth Morthen. − Her er noe av svaret på fremtidens vekst. Våre produsenters tilnærming til ny teknologi er en konkurransekraft. De er sultne på ny kompetanse og teknologi, sa hun.

Den faglige delen ble avsluttet av Lasse Berre som fortalte om sammenslåingen mellom Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag i lys av en historie som har gått viralt. Se nederst i denne saken.

− Valget av Eli Arnstad som konferansier viste seg å være viktig og riktig. Hun loset oss gjennom dagene med gode spørsmål og vittige poenger, sier organisasjonssjef i Gartnerhallen og prosjektleder for arrangementet, Arve Gladheim. Han benytter anledningen til rose kjøkkenet for storartet jobb med festmiddagen på lørdag og Tove Stene som stod for dekorasjoner på scene og bordene. − Scenedekorasjonen var også en av de flotteste vi har hatt i kongress-sammenheng. Pynten var selvfølgelig spiselig og viser noe av det fantastiske våre produsenter tilfører matfatet, avslutter Gladheim.

Kveldens program bestod av utdeling av prisdryss.

Vinneren Gartnerhallens innovasjonspris ble Skjærgaarden Gartneri, Åsgårdstrand. Les mer her
De andre finalistene var:
• Bjertnæs & Hoel, Nøtterøy Les mer her
• Ekeberg Myhrene og Tom Christensen (SKP jordbær), Sylling og Åsgårdstrand Les mer her
• Frukt- og bærteamet i BAMA og Gartnerhallen Les mer her

Vinneren av BAMAs leverandørpris ble den Rygge-baserte produsenten Per Olav Roer. Les mer her

Vi i Gartnerhallen vil takke alle for en innholdsrik og inspirerende kongress:
• Takk til foredragsholdere for spennende og inspirerende innhold
• Takk til våre over 300 deltakerne for at dere prioriterer vår møteplass i en travel hverdag
• Takk til våre sponsorer og utstillere for bidraget som har gjort denne kongressen mulig å gjennomføre
• Takk til representantene til GH Nord og GH Trøndelag som bidro med planlegging og gjennomføring

Hold deg oppdatert på det som skjer i Gartnerhallen! Følg med her på Gartnerhallen.no og følg oss på Facebook!