Poteten er unik

Poteten er unik

– Vi hadde lyst til å ta et dypdykk i hva potetsortene smaker. Smakskarakteristikkene vi bruker på potet er mangelfulle så vi inviterte til en uformell smaking for å tenke høyt og utvide begrepsapparatet, forteller Harald Osa i BAMA.

– Som poteten – kan brukes til alt. Det uttrykket er egentlig urettferdig ovenfor poteten, det er som å si at den ikke er spesiell eller unik, sier Mia Robinson Lundgren, markedssjef i Gartnerhallen.

Det vil si at som kultur er det riktig, men innen kulturen er det så mange sorter og disse har ulik aroma, konsistens, bruksområder og tilberedningshensyn. Alle potetene kan ikke brukes til alt, men mange kan brukes til mangt, sier hun.

– Vi hadde lyst til å ta et dypdykk i hva potetsortene smaker. Smakskarakteristikkene vi bruker på potet er mangelfulle så vi inviterte til en uformell smaking for å tenke høyt og utvide begrepsapparatet, forteller Harald Osa i BAMA.

– Vi gjorde oss helt klart noen interessante observasjoner under potetsmakingen sammen med BAMA, potetpakkerier, Gartnerhallens produsenter og Marianne Berg som nå skal skrive bok om poteten. På potetsmakingen satte vi ord på smaken og testet hva som passer til hva. Ord som mild, nøttepreg, smøraktig og referanser til jordsmonn dukket raskt opp. Når man er så fokusert merker man tydelig notene, slik vi gjør i vinsmaking, sier markedssjefen. Nå blir det spennende å se hvordan vi skal utvikle dette videre i fagmiljøet og så helt ut til forbruker.

I arbeidet med å øke norskandelen på potet gjennom å øke preferansen for norsk og dermed øke norskandelen i handlekurven, er kompetanse om smak og anvendelse viktig. Vi vet at forbrukertrendene hos de som spiser minst potet er tidsaspektet. De vil ha raske enkle retter. Smakingen gav oss noen interessante funn og svært gledelig at den norsk utfordreren til amadine scoret høyes i alle klassene. Kanskje har vi en nøkkel til 85 % norskandel, avslutter Lundgren med et smil.

I arbeidet med å øke norskandelen på potet gjennom å øke preferansen for norsk og dermed øke norskandelen i handlekurven, er kompetanse om smak og anvendelse viktig. Vi vet at forbrukertrendene hos de som spiser minst potet er smak, utseende og tidsaspektet. De ønsker raske enkle retter. Gjerne også mer ferdig prosessert som for eksempel ferdigstekte båtpoteter i skål som kun trengs oppvarming i 10 min. Smakingen gav oss noen interessante funn og det er svært gledelig at Celadine, den norsk utfordreren til Amadine, scoret høyes i alle klassene. Kanskje har vi en nøkkel til 85 % norskandel, avslutter Lundgren med et smil.