Sesongen da alt klaffet

Sesongen da alt klaffet

Gartnerhallens 64 morellprodusenter kan se tilbake på en sesong med tredobbel rekord. Rekord i volum, pris og rekord for selve toppuken, og uoffisiell rekord på smak.

− La oss starte med den uoffisielle, sier Gartnerhallens SKP for moreller med et smil. Årets moreller var fantastisk smakfulle, ekstra søte og prima kvalitet. Det kan vi takke sommerens varme for.

− Det begynte med optimalt og varmt vær rundt blomstring. Denne tiden er kritisk for avlingens kvalitet og volum. Og varmen som vedvarte fra kart til modning gav oss altså flere rekorder, sier Tomas Hesthamar.

− Den norske morell-sesongen strekker seg fra midten av juli til 20. august i et normalår. I år kom oppstarten og høysesongen i fellesferien og da er det ekstra lett å selge – det kunne ikke truffet bedre. Dette resulterte i 190 tonn i toppuken, det har vi aldri vært i nærheten av.

− Prognosen for sesongen var på 550 tonn for Gartnerhallen og vi leverte 548 tonn. Totalmarkedet i Norge var på 670 tonn. I tillegg oppnådde vi høyeste pris noen sinne, sier han fornøyd om dobbeltrekorden.

Hesthamar er rask med å trekke frem de som står bak suksessen.
− Morellene i Gartnerhallene dyrkes i hovedsak rundt 3 pakkerier: Lærdal Grønt, Telefrukt og Hardanger Fjordfrukt. Det er proffe og fremoverlente miljøer med offensive produsenter og moderne nye plantinger. Moreller er spesielt utsatt for regn, en liten regnskur kan ødelegge avlingen. De er likevel avhengige av mye og jevn vanning. Derfor investerer våre produsenter dryppvanningsanlegg med gjødselvanning og i dekke, de siste åra i form av tunell. Dette er kostbart og etableringskostnadene er rundt 150 000 kr per dekar. Da gjør det godt med en sesong slik vi nå har lagt bak oss.

− Jeg vil også trekke frem våre samarbeidspartnere i BAMA, Roger Utengen og Dag Smestad. De har god innsikt produsentenes ståsted, de kan markedet og er gode å planlegge salget, spesielt de ukene vi har store volum. Og de er på og jobber beinhardt. Det er vi som produsenter takknemlige for.

Hesthamar avslutter med å fortelle om ambisjonsnivået. − Vi må ta juli igjen som morell måned, der har vi et kjempepotensiale til å øke produksjonen. Dette jobber vi i fruktmiljøet strategisk med og første mål er å strekke sesongen til å begynne allerede 1. juli.