Frukt og grønt går mot strømmen

Et bilde fra Gartnerhallen

Av: Marte E. L. Johansen  Foto: Gartnerhallen
Sist oppdatert: 26. april 2023

Gartnerhallen melder om en volumvekst i salget av frukt og grønt på totalt ca. 5 %, for første kvartal 2023. 27.april inviterer vi medlemmene til webinar for å presentere markedsstatus og ny forbrukerinnsikt.

I et marked preget av vanskelig forbrukerøkonomi og prisøkninger så går frukt og grønt mot strømmen, forteller produksjons- og markedssjefen i Gartnerhallen Kai Knutsen.

– Det er jevnt over svært god start på sesongen med en volumvekst på 5 %, godt over forventningene, forteller Knutsen.

27.april kl. 11:30 - 12:30 inviterer Gartnerhallen medlemmene til webinar hvor salgstallene som viser volumveksten vil bli presentert, for en rekke kulturer.

MELD DEG PÅ HER

Under webinaret vil også Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) gi en oppdatering på de siste forbrukertrendene innen frukt og grønt.

Bilde

5 prosent volumvekst

Knutsen forteller at den gode starten på sesongen er godt hjulpet av agurksalget som har hatt en vedvarende vekst de siste fem årene.

– Dette skyldes spesielt økt kapasitet med vinterproduksjon. Agurk landet på 9 % vekst første kvartal, sier Knutsen.

Agurk er ikke den eneste veksthuskulturen som er med på å dra tallene oppover. Han trekker videre frem salatkulturene.

– Vi har hatt et veldig godt salg, noe skyldes at tilgangen på importvarer i det norske markedet har vært vanskelig, men i hovedsak har god tilgang på norsk og høy kvalitet på varene sørget for de gode resultatene. Salat landet på 2 % økt volum i første kvartal mot samme periode i det foreløpige toppåret 2022, forteller Knutsen.

Økt salg av Norsk potet

Også tradisjonelle kulturer som potet viser en god utvikling.

– På potet har det vært gjort en stor innsats og gjennomført treffsikre aktiviteter og kampanjer som har resultert 8 % volumvekst mot fjoråret potetsalg, sier Knutsen.

For fremtidsbildet er det vanskelig å peke nøyaktig på noen få parameter som gjør at norske forbrukere velger frukt og grønt mener han, og avslutter med at det er gledelig er at forbrukeren forstår at frukt og grønt er bra både for helsa og lommeboka. Det kan du gjerne siterer meg på, sier han!

Bli med på Gartnerhallen-webinar 27.april kl. 11:30 - 12:30

Gå til Gartnerhallen.no for å lese mer om webinaret, og melde deg på om du ønsker å bli oppdatert på de siste forbrukertrendene innen frukt og grønt, Gartnerhallens salgstall tre måneder inn i det nye året, og planer for Norskkampanjen i 2023.

Relaterte artikler

Gartnerhallens Logo
27. juli 2022     #Produksjon og marked
Norsk frukt og grønt
28. april 2022     #Produksjon og marked
Gartnerhallens Logo
16. juni 2021     #Produksjon og marked

Bruk av informasjonskapsler

Dette nettstedet lagrer data som informasjonskapsler for å muliggjøre essensiell funksjonalitet på nettstedet, analyse samt personlig tilpasning og markedsføring.

Du kan når som helst endre innstillingene dine eller godta standardinnstillingene.

Les mer i Gartnerhallens personvernserklæring

Nødvendig
Analyse
Personlig tilpasning
Markedsføring
eller