Årets siste uker kjennetegnes gjerne av en markant oppsving innen konsum, der økningen for julekulturene er sterkest.
En kultur utmerket seg også for 2022 – kålrotsalget landet omtrent på syvgangeren en normaluke.
− Nordmenn mangedobler kålrotforbruket i desember. I løpet av noen få dager gikk salget fra 90 til 600 tonn kålrot i uken, det vil si at det økte med over 700 % i toppuken, Kai Knutsen, sier produksjons- og markedssjef i Gartnerhallen.
– Julesalget innen potet vokser betraktelig i disse ukene og viser en særskilt økning innen gourmetsortene slik som mandel, fjellmandel, Ringerikspotet og Gulløyepotet. Dette er potetsorter som har mye smak og står godt til kraftig julemat, men også vanlig potet øker i denne perioden, sier Knutsen.
Knutsen legger til at Gartnerhallen i 2022 leverte stangselleri to uker lengre enn plan. I ukene 48-50 leverte Gartnerhallens produsenter 135.000 stk. stangselleri, mot 22.000 for samme uker i 2021.
– En bra vekstsesong og høy kvalitet på varene inn på lager er noe av forklaringen. Resultatet ble forlenget sesong og svært gode volumtall, avslutter han.