Opplysningskontoret for frukt og grønt måler hvert år nordmenns forbruk av frukt og grønnsaker. Etter flere år med nedgang har forbruket gjort et kraftig byks oppover.
Ifølge undersøkelsen har daglig inntak av frukt og grønn økt fra fjorårets 2,9 porsjoner i til 3,3 porsjoner i år. Andelen av befolkningen som spiser minst fem porsjoner frukt og grønt om dagen har økt fra 18 % i fjor til 24 % i år.
– Dette er svært gode nyheter, sier produksjons– og markedssjef i Gartnerhallen, Kai Knutsen.
Nordmenn vil spise sunnere
Knutsen tror årsaken til økningen kommer av den offentlige debatten om kosthold og fokuset på en sunn livsstil.
– Nylig ble nye nasjonale kostråd lagt frem hvor anbefalingene for ble økt fra minst 5 til minst 8 porsjoner frukt, bær og grønnsaker om dagen. Helsemyndighetene har vært tydelige på at det viktigste tiltaket til god helse er å spise mest mulig frukt og grønt, sier han.
Samtidig som de nye kostrådene ble presentert har en samlet grøntnæring stilt seg bak konseptet “Grøntløftet”. Grøntløftet samler alle de tre dagligvarekjedene, i tillegg til andre aktører i verdikjeden for frukt og grønt, for å påvirke forbrukeres forbruk av frukt og grønt.
– Trolig er det summen av flere tiltak samtidig som gjør at norske forbrukere nå øker forbruket sitt, sier Knutsen.
Preferansen for norskprodusert mat øker
Samtidig som forbruket øker, viser en undersøkelse gjennomført av Kantar at nordmenn mener norskprodusert er det viktigste kriteriet for kjøp. Pris er blitt mindre viktig.
– Under koronapandemien ble vi oppmerksomme på hvor fort verden kan endre seg. Mat er det aller viktigste for alle mennesker og derfor er det ikke overraskende at folk synes norsk beredskap og selvforsyning er blitt viktigere, sier Knutsen.
Gartnerhallen har satt seg et mål om å øke omsetningen med 150 prosent innen 2030. Knutsen mener målet er innen rekkevidde.
– Når alle jobber på lag for å øke forbruket mener vi at målet om vekst i omsetningen på 150 prosent er mulig. Slike undersøkelser og respons fra forbrukerne om økt forbruk og økt preferanse for norsk er viktig for oss. Vi har produsenter som står klare til å produsere i takt med forbruket, avslutter Knutsen.