− Norsk-kampanjen vil i år bli frontet av Erling Braut Haaland, og som alltid, Gartnerhallens fremoverlente produsenter. Erlings grunnverdier, hans identitet og hvor han kommer fra, er tett knyttet til gård og landbruk, derav en naturlig frontfigur, sier markedssjef i Gartnerhallen, Mia Robinson Lundgren.
Tall fra OFG og Kantar viser at konsumet av frukt og grønt går ned, og mye av nedgangen skyldes at nordmenn stadig spiser mindre grønnsaker til de faste måltidene.
− For å øke volumet, og dermed norskandelen, trenger vi også virkemidler som nærmest bryter lydmuren. Og hvem bedre enn Haaland har vi da? spør hun.
Hvordan skal Haaland få nordmenn til å spise mer frukt og grønt?
− I ytterste konsekvens er vi ute etter ett resultat – øke forbruket av norsk frukt og grønt hos alle nordmenn. Men det er en krevende oppgave. For å lykkes med det må vi ta i bruk virkemidler både kommersielt og politisk. Norsk-kampanjen med Haaland i spissen skal veilede og inspirere for å øke konsumet, gjennom ordinære måltider og snacking. Vi ruster oss for en seier av gangen, avslutter hun med et smil.
Det er Anorak som har utviklet kampanjen for Gartnerhallen, BAMA og Nyt Norge.