Ifølge undersøkelsen “5 a day Europe” oppgir over en million nordmenn at de glemmer grønnsakene til middagen.
Det betyr muligheter for økt forbruk for norsk grøntnæring, men næringen har en jobb å gjøre med å minne norske forbrukere på å huske på å spise salat og grønnsaker.
I sommer skal derfor t-banestasjoner, sosiale medier og tv–skjermer fylles med påminnelser om hvorfor frukt og grønnsaker er viktig – til alle måltider.
Kampanjen er et initiativ fra Grøntløftet – et samarbeid mellom Opplysningskontoret for frukt og grønt og Nyt Norge. Formålet er å få nordmenn til å spise mer norsk frukt, bær, potet og grønnsaker.
Ungdom er en viktig målgruppe
Kampanjen er basert på undersøkelsen “5 a day Europe” som har kartlagt forbruket av frukt, bær og grønnsaker i ti europeiske land, deriblant Norge.
Ifølge undersøkelsen oppgir 1,3 millioner nordmenn at de dropper grønnsaker eller salat til middag.
Det er spesielt menn i generasjon Z som oppgir at de glemmer grønnsakene eller salat til middag. Generasjon Z er i alderspennet 18-27 år.
Årsaken er at de tror grønnsaker metter lite og at grønnsaker er arbeidskrevende å tilberede.
Gode tips som er lett å huske
Kampanjen som rulles ut i sommer skal derfor hjelpe særlig unge nordmenn å huske på grønnsakene, at grønnsaker er digg og gi konkrete tips til løsninger.
Noen tips som trekkes frem er å toppe brødskiva, bruke mer grønnsaker i middagen enn hva du pleier og kutte klart grønnsakene til neste middag.
Om du vil bidra med å hjelpe nordmenn huske på grønnsakene sine kan du dele kampanjens innhold i sosiale medier.
Du kan lese mer om kampanjen her