Sejersted uttrykker stor takknemlighet for tilliten han har fått, og går inn i rollen med et sterkt ønske om å bidra til videre vekst og utvikling for norskprodusert frukt, bær, grønnsaker og poteter.
Strategiske vekstmuligheter
For å oppnå målet som ble satt i 2016, om 50 % volumvekst frem til 2030, er det helt nødvendig med tett samarbeid på tvers i verdikjeden, sier Sejersted. Dette betyr en årlig volumvekst på 5, 8 %, noe vi så langt ligger an til å klare. Potensialet er stort, ettersom kundene er svært opptatt av norskproduserte varer. Det må også satses på aktiviteter og salgsfremmende arbeid gjennom kjedene.
Det blir viktig å jobbe for en forlenget norsksesong på ulike kulturer, når vi ser at eksisterende leverandør rundt omkring i Europa sliter med klimaendringer, sier Fredrik Bergstrøm. Han er produsent- og markedsansvarlig i BAMA, og har stor tro på at dette kan skape muligheter for norske varer.
Frukt og bær er noe det alltid må jobbes med, da det er spesielt utsatt for de varierende værforholdene, og det er viktig å jobbe med disse kulturene for å sikre god leveranse i sommersesongen. Potet, tomat, agurk og gulrot er i tillegg noen av de viktigste kulturene det skal legges mer arbeid i. Lagerkapasitet og lagringsteknologi er avgjørende for å sikre kvalitet og helårsproduksjon, poengterer Fredrik.
Prosjekter og gjennomføring
BAMA Gruppen har mange gode ideer og prosjekter knyttet opp mot norsk-strategien. Sejersted har som mål at flere av prosjektene som settes i gang, skal følges opp tettere og gjennomføres, for å få til økt vekst. Ann Kristin Elter, som nylig er ansatt som Leder for vekst og utvikling, vil bidra med nødvendig tyngde i prosjektgjennomføringen, forsikrer Sejersted.
Fremtidige planer
Planen for 2026 innebærer samarbeid mellom Gartnerhallen SA, BAMA og markedsoperatører. Fokusområdene settes før sommeren, og det er ønskelig å tilrettelegge for at planer for vekst kan sees på med et lengre perspektiv. Etter sommeren vil vi gå mer detaljert inn på hver kultur for å definere potensialet for vekst, sier Sejersted.
Med Johan Sejersted i spissen, er BAMA Gruppen, i tett samarbeid med Gartnerhallen, godt posisjonert for å videreutvikle norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter. Gjennom strategisk samarbeid, innovasjon og fokus på bærekraft, vil selskapet kunne møte fremtidige utfordringer og utnytte vekstmuligheter i markedet. Sammen med Gartnerhallen, dedikerte medarbeidere og partnere, er målet å sikre en bærekraftig og blomstrende fremtid for norsk frukt og grønt.