Jan Terje Vignes

Med innovasjon som drivkraft

Gartnerhallens Logo

Ved sjøkanten på frodige Finnøy i Ryfylke dyrker Jan Terje Vignes smakfulle tomater til den norske forbrukeren, med et kontinuerlig fokus på innovasjon, forbedring og utvikling.

Jan Terje har drevet Lauvsnes Gartneri siden år 2000, da han som 19-åring og fersk agronom tok over slektsgården. Den gang var det 1 mål med drivhus på gården, i tillegg til husdyr.

– Jeg skulle i alle fall ikke bli grøntprodusent! Når naboen bygde veksthus i 1994 tenkte jeg at så mye arbeid skulle jeg ikke ende opp med, sier Jan Terje lattermildt.

Men historien ville det annerledes. I dag har Lauvsnes helårsproduksjon av opptil 1000 tonn tomater årlig, og 45 ansatte jobber i veksthusene, hvis areal er ganget med 30. Kjøper du de populære tomatsortene Juanita eller Romanse i butikken, er muligheten stor for at de kommer fra nettopp Finnøy og Lauvsnes.

– I dag synes jeg at det beste ved å være grøntprodusent er å få være med på å forme det som vokser og gror, å produsere rene og gode produkter og se resultatene av de grepene man tar. Det driver meg, sier den engasjerte tomatbonden.

Jan Terje Vignes:

Daglig leder og eier av Lauvsnes Gartneri
Produserer tomater på Finnøy i Rogaland, 45 ansatte
Gift med Lisa, to barn
Leverer opptil 1000 tonn tomater årlig via Gartnerhallen

Går hele veien fra idé til innovasjon

Mye hardt arbeid, stort pågangsmot og sterk gjennomføringsevne ligger bak den formidable utviklingen som gartneriet har opplevd under Jan Terjes ledelse.

Lauvsnes var en av de første norske produsentene av cherrytomater, som kom på markedet i 2005. I 2012 ble de en av landets første helårsprodusenter av tomater.

– Vi prøver å være helt framme i skoene, utvikle oss sammen med systemene og ligge i forkant av det markedet etterspør. Man tar hele veien risiko og sjanser, men det er også det som gjør det så spennende, sier Jan Terje.

Bilde

Målet er en mest mulig bærekraftig produksjon

Miljøvennlig og bærekraftig utvikling har vært et mål for gartneriet hele veien. Nå har de spesielt fokus på energieffektivisering i veksthusene.

– Vi ønsker å produsere mest mulig tomater med minst mulig energiforbruk. I år investerer vi i en løsning som innebærer utfasing av all fossil energi og stor reduksjon i energiforbruket. Dette prosjektet vil vi gi mer informasjon om senere, sier Vignes.

Matsvinn og smartere emballering står også på agendaen hos den offensive produsenten. I 2018 tok Jan Terje initiativ til et eget emballasjeprosjekt for tomat. Med støtte fra Grofondet og i samarbeid med Moltzau Packaging, lyktes de i å utvikle en smartere tomatemballasje som kan sorteres som papp.

– Denne emballasjen har redusert plastforbruket vårt med 33 prosent. Pakningen gir mindre matsvinn og lavere CO2-utslipp fra transport gjennom økt fyllingsgrad på bilene. Vi lyktes med å skape en gjennomtenkt løsning som fungerer godt i praksis, forklarer han.

Bilde

Henter inspirasjon i inn- og utland

Inspirasjon og faglig påfyll til utviklingsarbeidet finner Jan Terje hos flere kilder.

– Jeg er en sosial person som liker å reise rundt og se hva som rører seg. I tillegg har jeg mange gode folk med meg, som også ser etter justeringer og forbedringer. Det er kjekkere å gjøre nye ting, når man jobber sammen med andre, sier han.

Gode samarbeidspartnere i inn- og utland er også av stor betydning.

– Vi har flere gode samarbeidspartnere, både i veksthusmiljøet i Nederland, som ligger langt fremme på teknologiutvikling, og ved NIBIOs forskningsstasjon på Særheim. Dette er viktig for å finne de nye og gode løsningene, og for å kunne integrere disse i vårt system og vårt opplegg, forklarer Jan Terje.

En markedsorientert og framoverlent næring

På spørsmål om hva som kjennetegner den norske grøntnæringen i dag, mener Vignes at det markedsorienterte tankesettet og den framoverlente holdningen er noe norske grøntprodusenter har til felles.

– Vi henter mesteparten av inntektene våre fra markedet, og er i en konkurransesituasjon. Derfor må vi alltid være på, forklarer han.

Sterk konkurranse fra import gjør at næringen er avhengig av et godt samarbeid, ifølge Jan Terje.

– I det lange løp står vi sterkest når vi står sammen. I grøntsektoren har vi ikke kvoter, markedsregulering og andre systemer slik man finner i andre produksjoner i jordbruket. Vi har produksjonsplanen og markedsadgang gjennom Gartnerhallen. Derfor er det også viktig med et sterkt Gartnerhallen.

Enorme muligheter for den norske grøntnæringen

Gjennom 21 år har Jan Terje Vignes og Lauvsnes Gartneri skapt fantastiske resultater og bidratt til stor utvikling i norsk tomatproduksjon. Den driftige tomatprodusenten har imidlertid ikke tenkt å stå i ro framover.

– Alt kan alltid bli litt bedre. Det motiverer meg å se at grepene vi tar betyr noe, uansett om de er store eller små og uansett om det gjelder plantehelse, agronomi, arbeidsforhold eller i driften for øvrig, sier Jan Terje.

Stadig forbedring og innovasjon er også nøkkelen for å kunne hente ut det store vekstpotensialet som ligger i en samlet grøntnæring framover, mener Finnøybuen.

– Virkemiddelapparatet må prioritere innovasjon enda tydeligere framover. Vi trenger midler og systemer for nytenkning og ny teknologi inn i næringa, og Norge har alle muligheter til å gå i front. Mulighetene for den norske grøntnæringa er enorme, avslutter Vignes.

Alle foto: Lauvsnes Gartneri

Flere produsenter

Karine Huseby Vestfold kålproduksjon
15. februar 2022     
Gartnerhallens Logo
6. oktober 2021     
Nils Olve Gillund på åker
11. august 2021     

Bruk av informasjonskapsler

Dette nettstedet lagrer data som informasjonskapsler for å muliggjøre essensiell funksjonalitet på nettstedet, analyse samt personlig tilpasning og markedsføring.

Du kan når som helst endre innstillingene dine eller godta standardinnstillingene.

Les mer i Gartnerhallens personvernserklæring

Nødvendig
Analyse
Personlig tilpasning
Markedsføring
eller