Åpenhetsloven 2025

Epletrær i blomst  ved fjord

Av: Redaksjonen  Foto: Norsk Landbrukssamvirke / Øyvind Heen
Sist oppdatert: 31. oktober 2025

Gartnerhallen skal forvalte sin virksomhet på en slik måte at leverandører, partnere og kunder kan ha tillit til bedriften og produsentene. Det forventes at leverandører og partnere følger etiske standarder som samsvarer med Gartnerhallens etiske krav.

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022. Gartnerhallen SA har ifølge denne loven plikt til å utføre aktsomhetsvurderinger og redegjøre for disse. Lovens hensikt er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Risikobasert og kontinuerlig prosess

Gartnerhallen bygger vår prosess for aktsomhetsvurderinger på «OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv»:

Bilde

1. Forankre ansvarlighet i retningslinjer og styringssystemer

Gartnerhallen gjennomgår aktsomhetsvurderinger som en del av virksomhetens årsberetning. Prosedyrer for dette er inkludert i Gartnerhallens kvalitetssystem. Aktsomhetsvurderingen presenteres for, og forankres i styret i Gartnerhallen. Aktsomhetsvurderingen signeres av daglig leder og styret i samsvar med regnskapslovens §3-5. Åpenhetsloven Krav til Gartnerhallens leverandører er forankret i Gartnerhallens etiske retningslinjer (09.03.2022) og Regelverk for levering og fordeling av produksjon til Gartnerhallen SA (28.08.2024)

Videre er det utarbeidet administrative prosedyrer

  • Håndtering av henvendelser med informasjonskrav, i tråd med lovens frister.
  • Oppfølging av brudd på Gartnerhallens etiske retningslinjer og Regelverk for levering og fordeling av produksjon til Gartnerhallen SA.

2. Kartlegg og vurder negativ påvirkning/skade

Åpenhetsloven definerer anstendige arbeidsforhold ut ifra FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter fra 1966, FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter fra 1966 og ILOs kjernekonvensjoner om grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet. Anstendige arbeidsforhold omfatter også helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, inkludert en lønn å leve av.

Gartnerhallens produsenter har all sin virksomhet i Norge. I tråd med Gartnerhallens etiske retningslinjer skal medlemmer og leverandører til Gartnerhallen følge norske lover og regler i sin forretningsdrift. Produsentens virksomhet skal iht. lover og regler ha systemer for HMS, minstelønn, etc. Arbeiderne på virksomheten skal ha full organisasjonsfrihet.

Gartnerhallen bruker informasjon om våre produsenter, tilegnet gjennom blant annet egen kontakt, interne og eksterne revisjoner, egne varslingsrutiner med mer, som grunnlag for kartlegging og risikovurdering. Det er utarbeidet prosedyrer for oppfølging av avvik.

Gartnerhallen har gjennom sin aktsomhetsvurdering fokus på å sikre at våre leverandører med arbeidsgiveransvar har:

  1. Oppdatert kompetanse til å følge opp krav knyttet til arbeidsgiveransvaret.
  2. Forståelse for det ansvar de har for å ivareta sesongarbeideres og faste ansattes rettigheter til en trygg jobb som følger nasjonale og internasjonale regler for anstendige arbeidsforhold, riktig lønn og innkvartering.
  3. Hvordan Gartnerhallen følger opp overholdelse av kravene i punkt 1 og 2.
  4. Hvilke konsekvenser brudd på punkt 1 og 2 medfører i avtalen med Gartnerhallen.

3. Stans, forebygg eller reduser negativ påvirkning/skade

Gartnerhallen skal aktivt forebygge, redusere eller stanse brudd på menneske- og arbeidsrettigheter. Dersom aktsomhetsvurdering avdekker behov for risikoreduserende tiltak, vil det bli vurdert hvilke tiltak som er egnet basert på type risiko og Gartnerhallens mulighet for innflytelse i det enkelte tilfelle.

Gjennom egne aktsomhetsvurderinger vurderes hvilke risikoer som krever tiltak i henhold til Åpenhetsloven. Gartnerhallen jobber kontinuerlig inn mot leverandørene for å sikre gode arbeidsvilkår, i tråd med blant annet Arbeidsmiljøloven:

  • Alle produsenter skal ha gyldig KSL ved levering av varer gjennom Gartnerhallen.
  • Alle produsenter med arbeidsgiveransvar må gjennomføre arbeidsgiverkurs minimum hvert tredje år.
    • Det sendes jevnlig ut informasjon om HMS, lønns- og arbeidsvilkår i Gartnerhallens kommunikasjonskanaler.
  • Det utføres risikobaserte revisjoner gjennom sesong hos produsenter.
  • Følge opp rapporter fra tilsyn utført av Arbeids tilsyn og KSL.

4 Overvåk; gjennomføring og resultater

Dersom aktsomhetsvurdering leder til iverksettelse av risikoreduserende tiltak vil disse bli fulgt opp, eksempelvis gjennom planer og tilsyn/revisjon. I de tilfeller hvor risiko eller avvik er avdekket vil Gartnerhallen:

  • Bidra til at leverandør gjennomfører nødvendige tiltak for å følge aktuelle regelverk og lover.
  • Iverksette leveringsstopp, og leverandør mister mulighet til omsetting av varer i Gartnerhallens verdikjede.

5. Kommunikasjon

Gartnerhallen skal rapportere og kommunisere ærlig om arbeidet med aktsomhetsvurderinger på gartnerhallen.no og gjennom ordinær årlig virksomhetsrapportering. Ved eventuelle brudd/avvik, vil Gartnerhallen ha en direkte dialog med de som omfattes av det enkelte tilfelle. Gartnerhallen skal besvare spørsmål og henvendelser i tråd med fristene fastsatt i Åpenhetsloven.

6. Gartnerhallens krav til medlemmene

Tiltakene skal primært sikre at våre leverandører til enhver tid opererer i tråd med grunnleggende menneskerettigheter, arbeidsmiljøloven og anerkjente standarder for anstendige arbeidsforhold. For å bidra til å redusere risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidsrettigheter, og legge et stabilt fundament for kontinuerlig forbedring, stiller Gartnerhallen følgende krav:

  • Alle produsenter skal ha gyldig KSL ved levering av varer gjennom Gartnerhallen.
  • Alle produsenter med arbeidsgiveransvar må gjennomføre arbeidsgiverkurs minimum hvert tredje år.
  • Produsenter godtar revisjoner utført av revisorer fra Gartnerhallen, kunder, myndighetstilsyn og KSL, når de har signert «Regelverk for fordeling og levering av produksjon til Gartnerhallen SA».

Samtidig gjør regelmessig informasjon om HMS og risikobaserte revisjoner at avvik lettere kan avdekkes på et tidlig stadium. Et slikt system øker tilliten til at kritikkverdige forhold faktisk blir håndtert, og skaper en mer robust og ansvarlig leverandørkjede. Over tid kan disse tiltakene forventes å føre til både redusert risiko og større åpenhet rundt temaet anstendige arbeidsforhold.

Se Gartnerhallens etiske retningslinjer

Relaterte temaartikler

Utvalg av ulike grønnsaker
7. oktober 2025     #Organisasjon

Bruk av informasjonskapsler

Dette nettstedet lagrer data som informasjonskapsler for å muliggjøre essensiell funksjonalitet på nettstedet, analyse samt personlig tilpasning og markedsføring.

Du kan når som helst endre innstillingene dine eller godta standardinnstillingene.

Les mer i Gartnerhallens personvernserklæring

Nødvendig
Analyse
Personlig tilpasning
Markedsføring
eller