– Vi ser en kraftig økning innen konsum på alle kulturer inn mot jul og nyttår, der økningen for julekulturene er sterkest, sier Oppberget og ramser opp kulturene dette gjelder: kålrot, hodekål, rødkål, rosenkål og rødkål.
− For å trekke frem et eksempel seksdobler nordmenn kålrotforbruket i desember. I løpet av noen få dager går salget fra 150 til 1100 tonn kålrot i uken, det vil si at det øker med over 600 % i toppuken, sier Oppberget.
– Julesalget innen potet vokser betraktelig i disse ukene og viser en særskilt økning innen gourmetsortene slik som mandel, fjellmandel, Ringerikspotet og Gulløyepotet. Dette er potetsorter som har mye smak og står godt til kraftig julemat, men også vanlig potet øker i denne perioden, sier Bjørn Oppberget, markedsansvarlig i Gartnerhallen.
Også i år har julebordsesongen endret spisevanene og det får forskyvninger i markedet.
– Vi hadde jo selvfølgelig håpet at restaurantene skulle få oppleve en god julebordsesong også gjennom desember. De signalene som er nå på restriksjoner og kanselleringer gir oss grunn til å forvente at også i år vil volumene flytte seg fra storkjøkken til dagligvare, sier han.