Flere forbrukere foretrekker norskprodusert frukt, bær og grønnsaker

Norsk frukt og grønt

Av: Redaksjonen  Foto: BAMA / Sara Johanessen
Sist oppdatert: 22. november 2024

En ny forbrukerundersøkelse viser at preferansen for grønnsaker, frukt, bær og poteter produsert i Norge øker. – Økende usikkerhet og global uro viser oss verdien av nasjonal matproduksjon, sier produksjons- og markedssjef i Gartnerhallen, Kai Knutsen.

Kantar har nylig gjennomført en forbrukerundersøkelse for Opplysningskontoret for frukt og grønt. Undersøkelsen viser at forbrukerne er opptatt av smak og kvalitet, men det aller viktigste er at varene er norsk.

Hva som er viktig for forbrukerne har endret seg etter koronapandemien. 3 av 10 oppgir at det aller viktigste er å støtte norsk næringsliv. Pris er mindre viktig.

– Når samfunnet stengte ned ble vi gjort oppmerksomme på at verden fort kan endre seg og da er det en fordel å få tak i de varene vi trenger. Mat er det aller viktigste for alle mennesker og derfor er det ikke overraskende at folk synes norsk beredskap og selvforsyning er blitt viktigere, sier Knutsen.

Flere forbrukere ønsker å spise mer frukt, bær og grønnsaker

Kort tid etter koronapandemien har norske helsemyndigheter lagt frem sine anbefalinger for et sunt kosthold. Å øke forbruket av frukt, bær, grønnsaker og poteter er et av de viktigste anbefalingene.

Undersøkelsen viser at to av tre nordmenn ønsker å endre kostholdet sitt. Hovedårsaken er et ønske om å gå ned i vekt, spise mindre og mer variert. Flere ønsker å øke forbruket av grønnsaker, frukt og bær.

– Det er gledelig at norske forbrukere ønsker å spise mer av det helsemyndighetene anbefaler oss å spise, nemlig frukt, bær, grønnsaker og poteter. Norske produsenter står klare til å betjene norske forbrukere, sier Knutsen.

Vi må få opp etterspørselen av potet til yngre forbrukere

Kantar har også kartlagt nordmenns forbruk av poteter. Undersøkelsen viser at de eldste forbrukerne spiser mye mer poteter enn unge forbrukere.

31 prosent av unge forbrukere under 30 år spiser vanligvis ikke poteter. Mens tilsvarende 31 prosent av forbrukere over 60 år spiser potet opptil 4 dager i uka.

– Her har vi en jobb å gjøre med å bygge etterspørsel hos yngre forbrukere. Poteten er sunn, allsidig og bærekraftig produsert i Norge. Ikke minst er den en helt sentral råvare i beredskapssammenheng. Det er store muligheter i å få nye generasjoner til å elske poteten, avslutter Knutsen.

Her er tre gode grunner til å velge potet

Relaterte artikler

Et bilde fra Gartnerhallen
4. desember 2024     #Produksjon og marked
Potetinnhøsting
29. november 2024     #Produksjon og marked

Bruk av informasjonskapsler

Dette nettstedet lagrer data som informasjonskapsler for å muliggjøre essensiell funksjonalitet på nettstedet, analyse samt personlig tilpasning og markedsføring.

Du kan når som helst endre innstillingene dine eller godta standardinnstillingene.

Les mer i Gartnerhallens personvernserklæring

Nødvendig
Analyse
Personlig tilpasning
Markedsføring
eller