En ny forbrukerundersøkelse viser at preferansen for grønnsaker, frukt, bær og poteter produsert i Norge øker. – Økende usikkerhet og global uro viser oss verdien av nasjonal matproduksjon, sier produksjons- og markedssjef i Gartnerhallen, Kai Knutsen.
Kantar har nylig gjennomført en forbrukerundersøkelse for Opplysningskontoret for frukt og grønt. Undersøkelsen viser at forbrukerne er opptatt av smak og kvalitet, men det aller viktigste er at varene er norsk.
Hva som er viktig for forbrukerne har endret seg etter koronapandemien. 3 av 10 oppgir at det aller viktigste er å støtte norsk næringsliv. Pris er mindre viktig.
– Når samfunnet stengte ned ble vi gjort oppmerksomme på at verden fort kan endre seg og da er det en fordel å få tak i de varene vi trenger. Mat er det aller viktigste for alle mennesker og derfor er det ikke overraskende at folk synes norsk beredskap og selvforsyning er blitt viktigere, sier Knutsen.
Flere forbrukere ønsker å spise mer frukt, bær og grønnsaker
Kort tid etter koronapandemien har norske helsemyndigheter lagt frem sine anbefalinger for et sunt kosthold. Å øke forbruket av frukt, bær, grønnsaker og poteter er et av de viktigste anbefalingene.
Undersøkelsen viser at to av tre nordmenn ønsker å endre kostholdet sitt. Hovedårsaken er et ønske om å gå ned i vekt, spise mindre og mer variert. Flere ønsker å øke forbruket av grønnsaker, frukt og bær.
– Det er gledelig at norske forbrukere ønsker å spise mer av det helsemyndighetene anbefaler oss å spise, nemlig frukt, bær, grønnsaker og poteter. Norske produsenter står klare til å betjene norske forbrukere, sier Knutsen.
Vi må få opp etterspørselen av potet til yngre forbrukere
Kantar har også kartlagt nordmenns forbruk av poteter. Undersøkelsen viser at de eldste forbrukerne spiser mye mer poteter enn unge forbrukere.
31 prosent av unge forbrukere under 30 år spiser vanligvis ikke poteter. Mens tilsvarende 31 prosent av forbrukere over 60 år spiser potet opptil 4 dager i uka.
– Her har vi en jobb å gjøre med å bygge etterspørsel hos yngre forbrukere. Poteten er sunn, allsidig og bærekraftig produsert i Norge. Ikke minst er den en helt sentral råvare i beredskapssammenheng. Det er store muligheter i å få nye generasjoner til å elske poteten, avslutter Knutsen.