Forbrukerne vil ha norsk frukt og grønt

Reddiker og blomkål

Av: Gunn Jorunn Sørum  Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt - frukt.no
Sist oppdatert: 21. april 2022

3 av 4 nordmenn foretrekker kortreist og norskprodusert vare i frukt- og grøntdisken.

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerte nylig sin årlige fagdag. Her presenterte de ny statistikk og analyse for forbruket av frukt og grønt, inkludert ny innsikt i norske forbrukeres kostholdsvalg.

En undersøkelse utført av Kantar for OFG, som ble presentert på fagdagen, viser at hele 74 prosent av de spurte foretrekker kortreist frukt og grønnsaker, samt norskproduserte grønnsaker fremfor grønnsaker produsert i utlandet.

Forbrukerpreferanse er én viktig brikke i det totale importvernet

Organisasjonssjef i Gartnerhallen, Arve Gladheim, er godt fornøyd med funnene i den nye undersøkelsen.

– At forbrukerne helst vil ha frukt og grønt produsert i Norge, er ikke noe nytt. Like fullt er det svært positivt at vi fortsatt ser tydelig at folk aller helst velger norsk vare. Norske grøntprodusenter møter knalltøff konkurranse fra utlandet, og man kan se på forbrukernes tillit som én viktig brikke i det totale importvernet på våre produkter, sier Gladheim.

Han understreker at de gode tallene også forplikter.

– Denne preferansen har ikke kommet av seg selv, og vi må forvalte forbrukernes tillit klokt. Norsk frukt og grønt skal holde høy kvalitet, være trygg å spise, og den skal være produsert på en sikker måte for både folk og naturen, påpeker organisasjonssjefen.

Les også: 7 grunner til å spise mer norsk frukt og grønt

Sterkest norskpreferanse på bær, gulrøtter og potet

Undersøkelsen fra Kantar og OFG har også sett på hvordan norskpreferansen varierer for ulike produktgrupper.

80 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at det er viktig at jordbær er produsert i Norge. På tilsvarende spørsmål for gulrøtter og poteter svarer henholdsvis 76 og 73 prosent at norskprodusert opprinnelse er viktig.

I den andre enden av skalaen finner vi løk, eple og tomat. Her har henholdsvis 54, 53 og 51 prosent svart at det er viktig at disse produktene er produsert i Norge.

– Norske jordbær har over tid bygget opp en helt spesiell posisjon blant norske forbrukere. Trolig har det sammenheng med den unike smaken som utvikles gjennom lange lyse sommerdager. Framover har hele verdikjeden en jobb å gjøre for å bygge tilsvarende preferanse på flere produkter. Smak er uten tvil viktig, men det er også mange andre fortrinn ved norskprodusert frukt og grønt som vi må få fram, sier Gladheim.

Les også: Hvordan skal vi sikre økt etterspørsel etter norsk grønt i framtida?

Norskpreferanse varierer med alder, kjønn og bosted

Fokuset på norsk opprinnelse varierer med ulike demografiske variabler, viser undersøkelsen.

Kvinner, eldre og de som bor utenfor Oslo og omegn er gjennomgående noe mer opptatt av norsk opprinnelse på frukt og grønt. De over 60 år er mer opptatt av opprinnelse enn av pris når de handler frukt og grønnsaker. For de under 30 år er det omvendt.

– Dette bekrefter at vi må jobbe kontinuerlig langs flere spor for å opprettholde preferansen og etterspørselen etter norsk vare i brede lag av befolkningen. Vi må både bygge og dele kunnskap om norsk produksjon, og om bruk av norsk frukt og grønt i kosten. I tillegg må vi på produsentleddet jobbe for å utvikle nye sorter som svarer på trender og spisemønstre i endring, og som gjør det mulig for forbrukeren å velge norsk frukt og grønt i større deler av året, avslutter Gladheim.

Se flere resultater fra Kantars undersøkelse her

Relaterte artikler

Gartnerhallens Logo
6. juli 2023     #Produksjon og marked
Nico Kalkdijk
27. april 2023     #Produksjon og marked
Lauvsnes Gartneri Cherrytomater Juanita
11. august 2022     #Produksjon og marked

Bruk av informasjonskapsler

Dette nettstedet lagrer data som informasjonskapsler for å muliggjøre essensiell funksjonalitet på nettstedet, analyse samt personlig tilpasning og markedsføring.

Du kan når som helst endre innstillingene dine eller godta standardinnstillingene.

Les mer i Gartnerhallens personvernserklæring

Nødvendig
Analyse
Personlig tilpasning
Markedsføring
eller