I et marked preget av vanskelig forbrukerøkonomi og prisøkninger så går frukt og grønt mot strømmen, forteller produksjons- og markedssjefen i Gartnerhallen Kai Knutsen.
– Det er jevnt over svært god start på sesongen med en volumvekst på 5 %, godt over forventningene, forteller Knutsen.
27.april kl. 11:30 - 12:30 inviterer Gartnerhallen medlemmene til webinar hvor salgstallene som viser volumveksten vil bli presentert, for en rekke kulturer.
MELD DEG PÅ HER
Under webinaret vil også Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) gi en oppdatering på de siste forbrukertrendene innen frukt og grønt.
5 prosent volumvekst
Knutsen forteller at den gode starten på sesongen er godt hjulpet av agurksalget som har hatt en vedvarende vekst de siste fem årene.
– Dette skyldes spesielt økt kapasitet med vinterproduksjon. Agurk landet på 9 % vekst første kvartal, sier Knutsen.
Agurk er ikke den eneste veksthuskulturen som er med på å dra tallene oppover. Han trekker videre frem salatkulturene.
– Vi har hatt et veldig godt salg, noe skyldes at tilgangen på importvarer i det norske markedet har vært vanskelig, men i hovedsak har god tilgang på norsk og høy kvalitet på varene sørget for de gode resultatene. Salat landet på 2 % økt volum i første kvartal mot samme periode i det foreløpige toppåret 2022, forteller Knutsen.
Økt salg av Norsk potet
Også tradisjonelle kulturer som potet viser en god utvikling.
– På potet har det vært gjort en stor innsats og gjennomført treffsikre aktiviteter og kampanjer som har resultert 8 % volumvekst mot fjoråret potetsalg, sier Knutsen.
For fremtidsbildet er det vanskelig å peke nøyaktig på noen få parameter som gjør at norske forbrukere velger frukt og grønt mener han, og avslutter med at det er gledelig er at forbrukeren forstår at frukt og grønt er bra både for helsa og lommeboka. Det kan du gjerne siterer meg på, sier han!
Bli med på Gartnerhallen-webinar 27.april kl. 11:30 - 12:30
Gå til Gartnerhallen.no for å lese mer om webinaret, og melde deg på om du ønsker å bli oppdatert på de siste forbrukertrendene innen frukt og grønt, Gartnerhallens salgstall tre måneder inn i det nye året, og planer for Norskkampanjen i 2023.