Gode salgstall – 5 % vekst
Webinaret ble sparket i gang av Produksjons- og markedssjef i Gartnerhallen, Kai Knutsen, som kunne fortelle om en god start på året for Gartnerhallen.
– På tross av stor usikkerhet i markedet opplever vi nå et veldig godt salg, med en total volumvekst på 5 prosent. Dette er bra, og det viser at Gartnerhallens produsenter fortsetter å levere knallgode kvalitetsprodukter ut til forbruker, innleder Knutsen.
Økt salg i den norske agurkhylla
Knutsen forteller at Gartnerhallen har hatt en volumvekst i årets første måneder på de fleste av lagrings- og veksthusgrønnsaker, slik som rotvekster, løk, salat og agurk. Han trekker frem salget av agurk som et godt eksempel på volumvekst.
– Vi har hatt en økt kapasitet på vinterproduksjon av agurk, og produsentene våre leverer agurk av fantastisk kvalitet ut til markedet. Det er utrolig gøy å oppleve at norsk agurk fortsetter å øke salget, og tar nå løpende markedsandeler fra import, forteller han.
Moderne veksthusteknologi det mulig å produsere friske grønnsaker som agurk, salater og urter året rundt. Norskandelen på disse grønnsakene, og da spesielt agurk, har vært økende de siste årene.
Rekordhøy norskandel på potet
Potet skiller seg også ut i oversikten over gode salgstall for første kvartal med 8 prosent volumvekst. Dette gjenspeiles videre i norskandelen på potet, som nå er på et historisk høyt tall: 92,3 prosent.
– Dette er veldig gledelige tall. Potet har så langt en økning i norskandel på 5 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, forteller Knutsen.
Kampanjen som får folk til å velge norsk
Både Gartnerhallen og BAMA jobber aktivt for å fremme norskprodusert frukt og grønt gjennom ulike kampanjer. Den største markedsføringsaktiviteten de samarbeider om er den årlige Norskkampanjen.
– Vi skal øke i volum og verdi, og vi skal skape preferanse og bygge kunnskap gjennom norskkampanjen, forteller markedssjef i Gartnerhallen Mia Robinson Lundgren.
Under webinaret kunne hun fortelle at målinger fra fjorårets kampanje har vist gode resultater.
– Hensikten med Norskkampanjen er å spre kunnskap om norske råvarer i sesong og inspirere til økt forbruk, og det har vi klart. Hovedmålet med kampanjen er å bidra til økt norskandel, samt at norsk produksjon av frukt, grønt og bær øker i volum og verdi, forteller hun.
Markedssjefen forteller at den overliggende ideen for kampanjens innhold er gjensynsglede og kjærlighet til norske grønnsaker.
– Man kan ha lengtet lenge etter en råvare i sesong, og denne lengselen jobber vi for å vekke i forbrukeren, forteller hun.
230 millioner visninger
Markedssjefen i Gartnerhallen kan fortelle om svimlende høye tall, når hun legger frem resultatene fra fjorårets kampanje.
– Kampanjen har hatt en meget høy dekning hver uke kampanjen har vært live. Totalt hadde kampanjen mer enn 230 millioner visninger. Videre har kampanjen hatt det vi kaller en «oppmerksomhet» på over 50 prosent, som betyr at folk sier at de faktisk har lagt merke til kampanjen, og dette er veldig gode tall.
Hvilke markedstrender gjelder nå?
Under webinaret fikk deltakerne også presentert de nyeste forbrukertrendene innen frukt og grønt, fra markedssjefen. En av de viktigste trendene hun påpekte er økning i etterspørselen etter enkle og praktiske løsninger når det gjelder frukt og grønt.
– Forbrukerne ønsker produkter som er enkle å tilberede, og som kan brukes i en travel hverdag. En av vinnerne er ferdig kuttet frisk salat. En annen trend som vi ser er en betydelig økning i etterspørselen etter stekte grønnsaker, mens tradisjonelle holder seg stabile, altså kokte og rå grønnsaker, forteller hun.
Markedssjefen bemerker at forbrukeren viser en preferanse for varer av høy kvalitet, som også reflekteres i den økende mengden av norskproduserte varer som selges.
– Dette er en positiv utvikling, og det er noe vi ønsker å fremheve videre i vår markedsføring av Gartnerhallens norske frukt og grønt produkter, avslutter markedssjefen.
Jobber for å inspirere unge
Lederen for merkevarebygging i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), Silje Thoresen Tandberg, bidro også med spennende innsikt om forbrukertrender under webinaret.
Hun påpekte blant annet at OFG jobber aktivt med å fremme et sunt kosthold blant yngre mennesker og oppfordrer til økt forbruk av frukt og grønt.
– Vi ser at forbruket av frukt og grønt dessverre er lavest blant de yngste, det vil si de som er under 29 år. Her ligger det et stort og viktig potensial for å øke bevisstheten og forbruket, noe vi i OFG jobber med ved å spre inspirasjon og kunnskap, forteller hun.
Følg med på gartnerhallen.no for oppdatering om kommende Gartnerhallen-webinarer.