Hvert år leverer Lauvsnes Gartneri på Finnøy utenfor Stavanger 3,5 millioner pakker med cherrytomater.
Sammen med den norske emballasjeleverandøren Moltzau har Lauvsnes Gartneri fått støtte fra Grofondet for å utvikle en mer bærekraftig emballasje som har redusert plastbruken betydelig.
− Vi har nå utviklet en emballasje som gjør at forbrukeren kan kaste hele pakningen i pappsøppelet. Det gir ikke minst en stor praktisk fordel, sier kommunikasjonsrådgiver i Lauvsnes Gartneri, Leif Arild Steen.
På Finnøy i Ryfylke dyrker Jan Terje Vignes de smakfulle tomatene til den norske forbrukeren, med et kontinuerlig fokus på innovasjon, forbedring og utvikling.
Les også: Gartnerhallens Innovasjonspris 2023 til Lauvsnes Gartneri
Betydelig reduksjon i plastforbruket
Grofondet-prosjektet ble satt i gang i 2018 med mål om å bli hundre prosent plastfri. Det har vist seg å være vanskelig.
Men, med den nye emballasjen har plastbruken blitt betydelig redusert og det er i tråd med de nye EU-direktivene om emballasje og avfall som kommer i 2025.
− Plast har i utgangspunktet mange gode egenskaper, men også noen negative. Med den nye emballasjen har fått en betydelig reduksjon i plastforbruket og sammen med våre kunder og samarbeidspartnere jobber vi kontinuerlig med å få det ned enda mer, sier Steen.
Forbrukere er opptatt av at det skal være enkelt å kaste emballasjen uten for mye kildesortering. Steen er glad for at de nå kan levere på forbrukernes forventninger.
− Norske tomater har en smak og kvalitet i verdenstoppen. Tomatene har en like god smak og holdbarhet i den nye emballasjen, som den gamle emballasjen, sier han. Cherrytomatene fra Lauvsnes er mulig å kjøpe i butikkene til NorgesGruppen og Rema 1000 over hele Norge.
God emballasje øker etterspørselen etter norske produkter
Mari Engh er daglig leder i Grofondet. Hun er glad for at forbrukere kan kjøpe tomater med bærekraftig emballasje.
Neste søknadsfrist for Grofondet er 11.januar 2024.
− Det er stor etterspørsel etter plastfrie produkter i markedet. Samtidig vet vi at norske tomater er en favoritt hos mange. Vi håper denne type emballasjen kan videreutvikles til nye produkter som vil bidra til økt etterspørsel og produksjon av norske produkter fremover, sier hun.
Grofondet er eid av Gartnerhallen, BAMA og Norgesgruppen. Formålet er å gi støtte til prosjekter som skal øke bærekraften og verdiskapingen fra norsk frukt, bær, poteter og grønnsaker.