Norske cherrytomater i bærekraftig emballasje

Et bilde fra Gartnerhallen

Av: Redaksjonen  Foto: Bama
Sist oppdatert: 18. desember 2023

God emballasje på frukt og grønnsaker er viktig for frakt og holdbarhet. Med støtte fra Grofondet har Lauvsnes Gartneri utviklet en mer bærekraftig emballasje for sine cherrytomater.

Hvert år leverer Lauvsnes Gartneri på Finnøy utenfor Stavanger 3,5 millioner pakker med cherrytomater.

Sammen med den norske emballasjeleverandøren Moltzau har Lauvsnes Gartneri fått støtte fra Grofondet for å utvikle en mer bærekraftig emballasje som har redusert plastbruken betydelig.

− Vi har nå utviklet en emballasje som gjør at forbrukeren kan kaste hele pakningen i pappsøppelet. Det gir ikke minst en stor praktisk fordel, sier kommunikasjonsrådgiver i Lauvsnes Gartneri, Leif Arild Steen.

Bilde På Finnøy i Ryfylke dyrker Jan Terje Vignes de smakfulle tomatene til den norske forbrukeren, med et kontinuerlig fokus på innovasjon, forbedring og utvikling.

Les også: Gartnerhallens Innovasjonspris 2023 til Lauvsnes Gartneri

Betydelig reduksjon i plastforbruket

Grofondet-prosjektet ble satt i gang i 2018 med mål om å bli hundre prosent plastfri. Det har vist seg å være vanskelig.

Men, med den nye emballasjen har plastbruken blitt betydelig redusert og det er i tråd med de nye EU-direktivene om emballasje og avfall som kommer i 2025.

− Plast har i utgangspunktet mange gode egenskaper, men også noen negative. Med den nye emballasjen har fått en betydelig reduksjon i plastforbruket og sammen med våre kunder og samarbeidspartnere jobber vi kontinuerlig med å få det ned enda mer, sier Steen.

Forbrukere er opptatt av at det skal være enkelt å kaste emballasjen uten for mye kildesortering. Steen er glad for at de nå kan levere på forbrukernes forventninger.

− Norske tomater har en smak og kvalitet i verdenstoppen. Tomatene har en like god smak og holdbarhet i den nye emballasjen, som den gamle emballasjen, sier han. Bilde Cherrytomatene fra Lauvsnes er mulig å kjøpe i butikkene til NorgesGruppen og Rema 1000 over hele Norge.

God emballasje øker etterspørselen etter norske produkter

Mari Engh er daglig leder i Grofondet. Hun er glad for at forbrukere kan kjøpe tomater med bærekraftig emballasje.

Neste søknadsfrist for Grofondet er 11.januar 2024.

− Det er stor etterspørsel etter plastfrie produkter i markedet. Samtidig vet vi at norske tomater er en favoritt hos mange. Vi håper denne type emballasjen kan videreutvikles til nye produkter som vil bidra til økt etterspørsel og produksjon av norske produkter fremover, sier hun.

Grofondet er eid av Gartnerhallen, BAMA og Norgesgruppen. Formålet er å gi støtte til prosjekter som skal øke bærekraften og verdiskapingen fra norsk frukt, bær, poteter og grønnsaker.

Les mer om Grofondet og hvordan du søker her

Relaterte temaartikler

Innovasjonsprisen 2021 finalister
14. oktober 2021     #FoU og innovasjon
Nærbilde kål
29. april 2021     #FoU og innovasjon

Bruk av informasjonskapsler

Dette nettstedet lagrer data som informasjonskapsler for å muliggjøre essensiell funksjonalitet på nettstedet, analyse samt personlig tilpasning og markedsføring.

Du kan når som helst endre innstillingene dine eller godta standardinnstillingene.

Les mer i Gartnerhallens personvernserklæring

Nødvendig
Analyse
Personlig tilpasning
Markedsføring
eller