Norges Bondelag og staten ble 16. mai enige om en jordbruksavtale for 2024. Jordbruksavtalen innebærer kompensasjon for sviktende inntekt i 2023, kostnadsdekning, inntekt som andre og inntektsløft for 2024 som til sammen gir økte inntektsmuligheter på 111.000 kr per årsverk.
Gartnerhallen leverte tidligere i vår vårt innspill til partene i jordbruksforhandlingene, på vegne av alle markedsaktørene på primærleddet i grøntsektoren, inkludert industri: Gartnerhallen, Nordgrønt, Produsentforeningen 1909 og Kontraktdyrkernes Landslag.
Les også: Innspill til jordbruksforhandlingene 2023
De viktigste punktene i avtalen for grønt
Under kan du se en oppsummering av viktige punkter i jordbruksavtalen 2024 for de enkelte kulturgruppene potet, frukt, grønnsaker og bær, i tillegg til særegne punkter for økologisk produksjon.
Tilskudd ved produksjonssvikt: heve taket til 1,8 MNOK per vekstgruppe
Videreføre midlertidig hevet øvre prisgrense
Potetproduksjon i Nord-Norge + 85 øre/kg
Økte satser arealtilskudd + 8,9 MNOK
Distriktstilskudd - økt sats, likt i alle soner. Epler/pærer/plommer/kirsebær + 80 øre, moreller + 1,50 kr, pressfrukt + 80 øre
Økte satser arealtilskudd + 4,8 MNOK. Innføre trappetrinn under/over 75 daa
Tilskudd til fellesanlegg frukt + 2 MNOK
Pristilskudd veksthus - økt sats, likt i alle soner. Tomat + 80 øre, Agurk + 35 øre, Salat + 20 øre
Økte satser arealtilskudd + 13,9 MNOK. Innføre trappetrinn under/over 300 daa
Økte satser arealtilskudd + 3,6 MNOK. Innføre trappetrinn under/over 150 daa
Økt arealtilskudd. Grønnsaker, frukt, bær + 175 kr/daa.
Inntektsmuligheter for grøntprodusenter
Norske grøntprodusenter står for om lag 19 prosent av verdiskapingen i jordbruket, men mottar kun rundt 2,6 prosent av budsjettmidlene over jordbruksavtalen. Følgelig henter grøntprodusenter størsteparten av sine inntekter fra markedet, og målprisene er derfor av stor betydning for de kulturene som omfattes av ordningen.
De viktigste tilskuddsordningene til grøntnæringa er pris- og distriktstilskuddet og arealtilskuddet. Disse har en viktig risikodempende effekt, og kan bidra til økt forutsigbarhet for den enkelte bonde ved svingninger i vær, vind og marked. Dette gjelder spesielt for produsenter som ikke har kulturer som omfattes av målprisordningen.
Målpriser
Målprisssystemet omfatter i dag poteter, epler og 10 ulike grønnsaksslag. Den nye jordbruksavtalen innebærer følgende endringer i målpris:
- Målprisene for frukt, bær og grønnsaker økes innenfor en ramme av 8,8 prosent
- Målprisen for potet økes med 46 øre per kg
Øvre prisgrense er ordinært fastsatt til 12 prosent over målpris. Dersom noteringsprisen på et produkt overskrider produktets øvre prisgrense i to uker på rad, vil det bli vurdert administrative tollnedsettelser. I gjeldende jordbruksavtale er øvre prisgrense midlertidig hevet til 20 prosent, og Gartnerhallen har argumentert for en videreføring av dette nivået, for å ha fleksibilitet til å ta ut en høyere pris i et ustabilt marked - når det er rom for det. Avtalen innebærer at øvre prisgrense videreføres på 20 prosent.
Pris- og distriktstilskudd
I avtalen er det lagt inn følgende økning i satsene for distriktstilskudd for frukt, bær og veksthusgrønnsaker:
- Epler, pærer, plommer og kirsebær: 80 øre
- Moreller: 1,50 kroner
- Pressfrukt: 70 øre
- Bær: 1,50 kroner
- Tomat: 80 øre
- Agurk: 35 øre
- Salat: 20 øre
- Industribær: 2,00 kroner
Utslag av endringene i pris- og distriktstilskuddet som er foreslått i henholdsvis Gartnerhallens innspill, kravet fra Norges Bondelag, statens tilbud og jordbruksavtalen 2024:
Sats 2023, kr. per kg | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale | |
---|---|---|---|---|---|
Epler, pærer, plommer, kirsebær | |||||
Sone 1 | 6,15 | 7,15 | 7,15 | 6,85 | 6,95 |
Sone 2-4 | 7,61 | 8,83 | 8,61 | 8,31 | 8,41 |
Sone 5 | 12,30 | 14,27 | 13,30 | 13,00 | 13,10 |
Moreller | |||||
Sone 1 | 7,18 | 8,33 | 9,18 | 8,58 | 8,68 |
Sone 2-4 | 8,62 | 10,00 | 10,62 | 10,02 | 10,12 |
Sone 5 | 13,34 | 15,47 | 15,34 | 14,74 | 14,84 |
Pressfrukt | 4,65 | 5,39 | 5,65 | 5,35 | 5,45 |
Bær | |||||
Sone 1-3 | 5,36 | 6,22 | 7,36 | 6,76 | 6,86 |
Sone 4-5 | 9,64 | 11,18 | 11,64 | 11,04 | 11,14 |
Sone 6-7 | 10,70 | 12,41 | 12,70 | 12,10 | 12,20 |
Tillegg for industribær | 2,00 | 2,32 | 5,00 | 4,00 | 4,00 |
Tomat | |||||
Sone 1-3 | 4,37 | 5,07 | 5,37 | 5,07 | 5,17 |
Sone 4-7 | 5,81 | 6,74 | 6,81 | 6,51 | 6,61 |
Slangeagurk | |||||
Sone 1-3 | 3,47 | 4,03 | 3,97 | 3,77 | 3,82 |
Sone 4-7 | 4,30 | 4,99 | 4,80 | 4,60 | 4,65 |
Salat | |||||
Sone 1-3 | 1,19 | 1,38 | 1,44 | 1,34 | 1,39 |
Sone 4-7 | 1,71 | 1,98 | 1,96 | 1,86 | 1,91 |
Kvantumsavgrensningen for tomat, slangeagurk og salat opprettholdes uendret. På dette punktet foreslo Gartnerhallen en justering for å imøtese omfang på dagens produksjon og bidra til kostnadskompensasjon på en større andel av det produserte volumet veksthusgrønnsaker.
For distriktstilskuddet på potetproduksjon i Nord-Norge innebærer avtalen en økning på 85 øre per kilo. Ordningen utvides til å også omfatte andre grøntprodukter produsert i Nord-Norge.
Gartnerhallen foreslo en justering av ordningen for å bidra til økt konkurransekraft for økologisk produksjon. Dette forslaget er ikke fulgt opp i avtalen.
Grøntproduksjon til bearbeiding i industri
Gartnerhallen foreslo i sitt innspill å utvide ordningen for pris- og distriktstilskudd til å også omfatte poteter og grønnsaker til bearbeiding i industri. En betydelig andel av det norske potet- og grønnsaksvolumet leveres til industri, og dette volumet omfattes ikke av målprisordningen. Prispresset på poteter og grønnsaker til industri er kraftig, og styrket lønnsomhet er viktig for å opprettholde produksjonen – blant annet av hensyn til norsk selvforsyning og matberedskap.
Dette var ivaretatt i Bondelagets krav, som foreslo innføring av et eget pristilskudd til produksjon av poteter til industri, på 50 øre per kilo, men ble ikke tatt inn i den endelige avtalen. Fram mot neste års forhandlinger skal det imidlertid utredes innføring av pristilskudd til industripotet.
Areal- og kulturlandskapstilskuddet
Avtalen innebærer at arealtilskuddet til grønt økes. I tillegg skal det innføres strukturdifferensiering på satsene til grønnsaker, frukt og bær alle soner, etter foretakets areal av disse vekstene. I avtalen vises det til at dette skal kunne bidra til å dempe strukturutviklingen i produksjonene. Det innføres ikke strukturdifferensiering i arealtilskuddet til potet.
- Grønnsaker: +300 kr/daa på areal opp til 300 daa. Uendret sats på areal over 300 daa.
- Frukt: + 230 kr/daa på areal opp til 75 daa. Uendret sats på areal over 75 daa.
- Bær: + 230 kr/daa på areal opp til 150 daa. Uendret sats på areal over 150 daa.
- Poteter: + 75 kr/daa
Utslag av endringene i arealtilskuddet som er foreslått i henholdsvis Gartnerhallens innspill, kravet fra Norges Bondelag, statens tilbud og i jordbruksavtalen:
Bær
Sone 1-4 | I dag | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale |
---|---|---|---|---|---|
Bruk 1: 780 daa | 1 443 000 | + 28 000 | + 67 500 | + 156 000 | + 34 500 |
Bruk 2: 450 daa | 832 500 | + 77 500 | + 67 500 | + 90 000 | + 34 500 |
Bruk 3: 320 daa | 592 000 | + 97 000 | + 67 500 | + 64 000 | + 34 500 |
Bruk 4: 180 daa | 333 000 | + 106 000 | + 63 000 | + 36 000 | + 34 500 |
Bruk 5: 50 daa | 92 500 | + 35 000 | + 22 500 | + 10 000 | + 11 500 |
Sone 5-7 | I dag | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale |
---|---|---|---|---|---|
Bruk 1: 160 daa | 368 000 | + 97 000 | + 58 500 | + 32 000 | + 34 500 |
Bruk 2: 110 daa | 253 000 | + 74 500 | + 47 250 | + 22 000 | + 25 300 |
Bruk 3: 70 daa | 161 000 | + 49 000 | + 31 500 | + 14 000 | + 16 100 |
Bruk 4: 35 daa | 80 500 | + 24 500 | + 15 750 | + 7 000 | + 8 050 |
Frukt
Sone 1-4 | I dag | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale |
---|---|---|---|---|---|
Bruk 1: 220 daa | 385 000 | + 27 000 | + 33 750 | + 44 000 | + 17 250 |
Bruk 2: 130 daa | 227 500 | + 40 500 | + 33 750 | + 26 000 | + 17 250 |
Bruk 3: 65 daa | 113 750 | + 36 250 | + 25 875 | + 13 000 | + 14 950 |
Bruk 4: 35 daa | 61 250 | + 22 750 | + 15 750 | + 7 000 | + 8 050 |
Bruk 5: 7 daa | 12 250 | + 4 550 | + 3 150 | + 1 400 | + 1 610 |
Sone 5-7 | I dag | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale |
---|---|---|---|---|---|
Bruk 1: 110 daa | 275 000 | + 46 000 | + 33 750 | + 22 000 | + 17 250 |
Bruk 2: 75 daa | 187 500 | + 40 000 | + 28 125 | + 15 000 | + 17 250 |
Bruk 3: 45 daa | 112 500 | + 29 250 | + 20 250 | + 9 000 | + 10 350 |
Bruk 4: 27 daa | 67 500 | + 17 550 | + 12 150 | + 5 400 | + 6 210 |
Bruk 5: 7 daa | 17 500 | + 4 550 | + 3 150 | + 1 400 | + 1 610 |
Grønnsaker
Sone 1-5 | I dag | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale |
---|---|---|---|---|---|
Bruk 1: 3000 daa | 3 450 000 | - 30 000 | + 130 000 | + 225 000 | + 90 000 |
Bruk 2: 1500 daa | 1 725 000 | + 120 000 | + 130 000 | + 112 500 | + 90 000 |
Bruk 3: 515 daa | 592 250 | + 197 250 | + 130 000 | + 38 625 | + 90 000 |
Bruk 4: 300 daa | 345 000 | + 145 000 | + 105 000 | + 22 500 | + 90 000 |
Bruk 5: 150 daa | 172 500 | + 82 500 | + 60 000 | + 11 250 | + 45 000 |
Sone 6-7 | I dag | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale |
---|---|---|---|---|---|
Bruk 1: 150 daa | 275 000 | + 46 000 | + 37 500 | + 11 250 | + 45 000 |
Bruk 2: 100 daa | 187 500 | + 40 000 | + 25 000 | + 7 500 | + 30 000 |
Bruk 3: 50 daa | 112 500 | + 29 250 | + 12 500 | + 3 750 | + 15 000 |
Bruk 4: 27 daa | 67 500 | + 17 550 | + 6 750 | + 2 025 | + 8 100 |
Potet
Sone 1-5 | I dag | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale |
---|---|---|---|---|---|
Bruk 1: 1020 daa | 625 260 | + 168 000 | + 142 740 | + 76 500 | + 76 500 |
Bruk 2: 870 daa | 533 310 | + 183 000 | + 137 190 | + 65 250 | + 65 250 |
Bruk 3: 520 daa | 318 760 | + 198 000 | + 116 240 | + 39 000 | + 39 000 |
Bruk 4: 270 daa | 165 510 | + 134 500 | + 77 490 | + 20 250 | + 20 250 |
Bruk 5: 85 daa | 52 105 | + 46 750 | + 24 395 | + 6 375 | + 6 375 |
Sone 6-7 | I dag | Innspill GH | Krav | Tilbud | Avtale |
---|---|---|---|---|---|
Bruk 1: 450 daa | 614 250 | + 187 500 | + 52 500 | + 33 750 | + 33 750 |
Bruk 2: 310 daa | 423 150 | + 148 500 | + 45 500 | + 23 250 | + 23 250 |
Bruk 3: 220 daa | 300 300 | + 113 000 | + 33 000 | + 16 500 | + 16 500 |
Bruk 4: 75 daa | 102 375 | + 41 250 | + 11 250 | + 5 625 | + 5 625 |
IBU-midler til grøntsektoren
Gartnerhallen har tatt til orde for en øremerket pott av IBU-midlene til grøntsektoren på 300 millioner kroner, og en endring av regelverket for å åpne for utprøving og innfasing av mobile enheter, robotisering og ny teknologi.
Forslaget om regelverksjustering ble ivaretatt i Bondelagets krav.
I statens tilbud vises det til at over Verdiskapingsprogrammet for fornybar energi og teknologiutvikling i landbruket, som ligger under Bionova, gis det i dag tilskudd til utprøving av teknologi og løsninger på gårdsnivå som enda ikke er hyllevare. Staten hevder videre at innføring av et slikt tilskudd derfor reiser både spørsmål om en tydelig faglig begrunnelse for om offentlig støtte til mobile enheter i landbruket skal prioriteres, hvilke ordning det er naturlig at en slik ev. støtte skal forvaltes under og hvilke avgrensinger som ev. må gjøres, knyttet til slik støtte.
Det foreslås videre i tilbudet at virkemiddelapparatet, herunder Innovasjon Norge og Landbruksdirektoratet og eventuelt flere, samarbeider om en vurdering i form av en skriftlig rapport på dette området som ferdigstilles innen 31.12.2023. Dette er fulgt opp i avtalen.
Produsenteide felleslager og -pakkerier
Produsenteide fellesanlegg har en svært viktig funksjon i å opprettholde en spredt og variert grøntproduksjon over hele landet, og i å sikre produsentenes eierskap og innflytelse i verdikjeden. Gartnerhallen foreslo i vårt innspill å styrke tilskuddet til fellesanlegg for frukt minst tilsvarende KPI, med en ekstraordinær bevilgning som kompensasjon for økte strømkostnader. Videre ble det foreslått å utvide ordningen til å også omfatte fellesanlegg som håndterer andre grøntkulturer, som potet, bær og grønnsaker.
Norges Bondelags forhandlingsutvalg mener det må innføres tilsvarende tilskudd som til fellesanlegg for frukt til fellesanlegg for resten av grøntsektoren, og foreslår i sitt krav at det opprettes en partssammensatt arbeidsgruppe som kommer med forslag om etablering av slik tilskudd til jordbruksforhandlingene 2024, med sikte på etablering fra 2025.
Dette er ikke fulgt opp i statens tilbud, eller i jordbruksavtalen for 2024.
Leder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming og landbruks- og matminister Sandra Borch presenterer jordbruksavtalen 16.mai. Foto: Landbruks- og matdepartementet
Avrensordningen
I Gartnerhallens innspill ble det foreslått å gjennomføre en faglig gjennomgang av avrensordningen, med fokus på mulige endringer for å styrke produsentøkonomien.
I kravet bes det om en samlet gjennomgang av markedene for konsumpoteter og industripoteter og avrensordningen, som grunnlag for tiltak som styrker potetprodusentenes markedsstyrke og lønnsomhet. Utredningen må blant annet omfatte volumer, aktører, varestrømmer, konkurranseforhold, prisdannelse og importvern.
Dette er ikke fulgt opp i statens tilbud, eller i jordbruksavtalen for 2024.
Plantevern
Gartnerhallen foreslo flere tiltak knyttet til tilgang på plantevernmidler for å bekjempe viktige skadegjørere, og bidra til redusert bruk av plantevernmidler gjennom ny teknologi, biologisk bekjempelse og integrert plantevern.
Dette er ikke fulgt opp i jordbruksavtalen.
Tilskudd ved produksjonssvikt
Produksjonssviktordningen skal være en katastrofeordning som skal bidra til å redusere økonomisk tap og bidra til videre produksjon.
Forhandlingsutvalget i Norges Bondelag foreslo at taket i ordningen for vekstgruppene frukt, bær, grønnsaker og poteter økes til kr 1 800 000 kroner per vekstgruppe. Dette er fulgt opp i tilbudet fra staten, og forutsettes dermed som en del av jordruksavtalen, selv om det ikke er konkret omtalt i sluttprotokollen. Det foreslås ikke en utvidelse av antall vekstgrupper innen frukt- og grøntproduksjon, slik Gartnerhallen har foreslått for å sikre større presisjon og rettferdighet i ordningen.