Gartnerhallens årsrapport for 2021

Lauvsnes Gartneri Cherrytomater Juanita

Av: Redaksjonen  Foto: Differ Media
Sist oppdatert: 9. juni 2022

Les Gartnerhallens årsrapport for 2021.

Sammen er vi Gartnerhallen

Verden og hverdagen kan snu fort, og sjelden har vi merket dette så tydelig som de siste årene. Samtidig som vi også i 2021 leverer et rekordresultat i Gartnerhallen, ser vi også tilbake på et år preget av uforutsigbarhet og store endringer.

I skrivende stund kan vi i stor grad legge pandemien bak oss og tilpasse oss til en ny hverdag uten smittevernrestriksjoner, avstand og stengte lokalsamfunn. Selv om mange ting har blitt satt på pause under pandemien, har verken Gartnerhallen eller norsk grøntproduksjon på noen måte stoppet opp. Til tross for stor uforutsigbarhet og kraftige endringer i marked, rammevilkår og hverdag, har Gartnerhallens eiere – norske produsenter av poteter, grønnsaker, frukt og bær – i fellesskap opprettholdt leveranse på de aller fleste kulturer. Denne innsatsen har alle dere som eiere god grunn til å være stolte over.

Innsatsen vitner også om en stor evne til å tilpasse seg. I omtale av evolusjonsteori oversetter vi ofte Charles Darwins kjente grunntese, «survival of the fittest», til «den sterkeste overlever». Men dette er en misforståelse og en feiloversettelse. I sin egentlige betydning er det ikke nødvendigvis styrke som er drivkraften i Darwins teori. Snarere er det evnen til å kunne tilpasse seg som er avgjørende.

Denne betydningen av tilpasningsdyktighet kan også være til inspirasjon på områder utenfor biologien. At vi nå er over i en «ny normal» betyr nemlig på ingen måte at vi går tilbake til en tid før pandemi var en del av dagligtalen, ei heller at vi kan forvente stillstand framover. Snarere må vi evne å være dynamiske og spørre oss selv: hvor går veien videre? Hvilke tilpasninger kan og bør vi gjøre nå? Hva kan vi påvirke, og hva skal vi prioritere?

Les Gartnerhallens årsrapport 2021 her