I fjor sommer rullet «Gjensynsglede» ut over alle digitale og analoge flater med ett mål – mest mulig norsk frukt og grønt i handlekurven. I år gjentar Gartnerhallen, BAMA og Nyt Norge suksessen og bygger videre på de samme følelsene og den samme kompetansebyggingen.
− Det foreligger allerede en referanse for norske råvarer, og den den må styrkes ytterligere. Å bygge kunnskap om hvorfor norsk i sesong er best, er ett av virkemidlene, sier markedssjef i Gartnerhallen, Mia Robinson Lundgren.
− For å øke volumet, og dermed norskandelen, må vi i tillegg benytte et annet virkemiddel; inspirasjon. Vi ønsker å inspirere forbruker til å velge mer norsk frukt, grønt og bær på tallerkenen. Å vise nye spennende tilberedningsmåter er en viktig bidragsyter. Vi ønsker å bygge videre på foreliggende mattrender, og ikke minst utforske kommende trender. Vi må gjøre det lett for forbrukerne å ta de rette valgene, sier den engasjerte markedssjefen.
Kampanjen når ut til et bredt publikum
Gjensynsglede og kjærlighet til norske grønnsaker og Gartnerhallens produsenters råvarer skal ta plass i mediebildet - både på TV, i digitale flater, utendørs og på radio.
− Det at vi går sammen med BAMA og Nyt Norge om en så stor kampanje gjør at det foreligger nok ressurser til å orkestrere mange mediekanaler med godt innhold og dra ut synergieffekter i kanalmiksen. Dette sikrer at vi når ut til et bredt og stort publikum med kampanjen. Men, det mange brikker som skal til - alt fra en sterk kreativ idé i bunn til kontinuerlige statusoppdateringer underveis på vareflyten, som kan påvirkes av værendringer. Denne siste delen krever at vi har dyktige medieplanleggere som klare å skape dette samspillet underveis, sier hun og refererer til byrået for kampanjen.
Hovedrollene i årets filmer består av:
- Hjertesalat
- Spisskål
- Nypotet
- Blomkål
- Brokkoli
- Gulrot
- Løk
- Rotgrønnsaker
- Potet
De to sistnevnte dominerer også i egen kampanje på høsten.
Om kampanjen
Gartnerhallen har sammen med BAMA et felles mål om å øke norskandelen, verdi- og volumutviklingen og sikre konkurransekraften for Gartnerhallens eiere og BAMA. En del av markedsarbeidet er knyttet opp mot en felles årlig markedskampanje for norsk frukt, grønt og bær der «Årets sommerkampanje» er flaggskipet.