Norsk sesong: Toppuker for plommer og oppstart epler

Gartnerhallens Logo

Av: Marte E. L. Johansen  Foto: Gartnerhallen
Sist oppdatert: 27. august 2021

Denne uken er en av de mest travle i fruktsesongen. Uke 35 og 36 er toppukene i den korte norske plommesesongen som er over i midten av september, samtidig markerer det oppstart av eplesesongen 2021 som varer til desember.

Det har vært en svært krevende sesong for fruktprodusentene og mangel på arbeidskraft har fått konsekvenser blant annet for størrelsen på plommene. Mange produsenter har ikke hatt nok folk til tynning og derfor har store volum fått for liten størrelse.

Utfordringer med arbeidskraft har ikke fått tatt hovedrollen. Markedsansvarlig i Gartnerhallen, Bjørn Oppberget, melder om at en tilnærmet perfekt vekstsesong vil gi avkastning. − Vi er nå inne i toppukene med 300 tonn i uken, og når den syv uker lange sesongen er over i uke 37, tror jeg vi kan se tilbake på en historisk høy plommeavling. Det tilsier i alle fall prognosene, sier Oppberget.

Parallelt med at plommesesongen går inn i toppukene går vi mot oppstart av eplesesongen. − Det har vært noen små volumer, men det er nå de store volumene kommer med hovedsort Discovery, så følger Summerred og de andre sortene de neste ukene. Kvalitetsmessig ser det meget bra ut, så kjedene og forbrukerne har mye å glede seg til.

De neste prognosene legges frem 1. september og Oppberget er positiv. − Frosten under blomstring førte til at en del volumer sendes til press og ikke til konsum, men selv med det tapet ser det ut til å bli en sterk eplesesong, sier Oppberget.

Les også Største satsingen på norske epler noensinne

Relaterte artikler

Torbjørn Landsrød
24. september 2021     #Produksjon og marked
Et bilde fra Gartnerhallen
10. september 2021     #Produksjon og marked
Thore Sigurd Woll
6. august 2021     #Produksjon og marked

Bruk av informasjonskapsler

Dette nettstedet lagrer data som informasjonskapsler for å muliggjøre essensiell funksjonalitet på nettstedet, analyse samt personalisering og markedsføring.

Du kan når som helst endre innstillingene dine eller godta standardinnstillingene.

Les mer i Gartnerhallens Personvernserklæring

Nødvendig
Analyse
Personlig tilpasning
Markedsføring
eller