Produksjonsarealer for frukt og grønt i Norge kan dobles

Potetåker

Av: Redaksjonen  Foto: Differ / Julie Lunde Lillesæter
Sist oppdatert: 25. oktober 2024

Det er en myte at vi ikke kan øke arealet til frukt og grønt i Norge. Ifølge en utredning fra NIBIO er det mulig å doble produksjonsarealet av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Norge har som kjent lite arealer til matproduksjon. Bare 3,5 prosent av vårt totale areal kan brukes til å produsere mat.

Av denne lille andelen matjord legger potet, bær og grønnsaker beslag på bare 2,3 prosent av mat-arealene våre.

I 2023 gjorde NIBIO en utredning på oppdrag fra Klimautvalget 2050 for å kartlegge produksjonspotensialet i det norske jordbruket og selvforsyningen med mat.

NIBIO konkluderte med at dagens arealer for frukt, grønt, bær og poteter kan dobles.

Hvor skal vi ta arealene fra?

Gartnerhallen mener ikke at vi skal redusere annen matproduksjon. Med ny teknologi og nye produksjonsmetoder er det mulig å bruke de norske matarealene smartere.

Vi mener landbruket må bli bedre på å se de norske arealene i sammenheng, og legge til rette for økt bruk av vekstskifte mellom ulike planteproduksjoner.

Vekstskifte betyr at gras, korn, bær, grønnsaker og poteter kan produseres på samme arealer i ulike perioder.

Økt bruk av vekstskifte vil også være positivt for økte avlinger, bedre jordhelse og vil kunne redusere bruken av innsatsfaktorer i produksjonen.

Offensive norske grøntprodusenter trenger trygghet for å kunne satse

Å produsere frukt, bær og grønt i Norge innebærer risiko for at noe kan gå galt med avlingen. Produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter er sårbare for angrep av insekter, bakterier, sopp, nematoder og ugress.

Nye skadegjørere, et mer uforutsigbart klima og svingninger i markedet øker risikoen.

NIBIO-rapporten understreker at for å øke produksjonen er næringen avhengig av effektive planteverntiltak, gode klimaforhold og høy etterspørsel av norsk frukt og grønt.

Samtidig som stadig færre plantevernmidler er mulig å bruke, har mange skadegjørere utviklet resistens mot de midlene som fortsatt er lovlige. Tilgang til trygge og effektive plantevernmidler er derfor avgjørende.

Ny teknologi, som roboter, droner og moderne lagringsteknologi, vil kunne gjøre næringen mer robust og bidra til at man kan tilby norske varer i en lengre sesong. I tillegg er forutsigbare rammevilkår og gode ordninger for risikoavlastning av stor betydning.

Les også: Kronikk: Redusert risiko er en forutsetning for økt norsk grøntproduksjon

Marked, forbrukerpreferanse og lønnsomhet avgjørende

Ifølge rapporten er det markedet, forbrukerpreferanser og økonomisk lønnsomhet som spiller den avgjørende rollen i hvor mye areal som faktisk vil bli utnyttet til frukt, bær og grønnsaksproduksjon i Norge.

Markedsutsiktene for norsk frukt og grønt er gode. Myndighetene anbefaler norske innbyggere å øke inntaket av norsk frukt, bær og grønnsaker, og Stortinget har vedtatt at vi skal styrke norsk planteproduksjon av hensyn til selvforsyning og beredskap.

Samtidig er norsk produksjon i liten grad beskyttet av importvern og er i hard konkurranse med importerte produkter.

Gartnerhallen har i samarbeid med kundene våre satt et ambisiøst mål for vekst i omsetning på 150 prosent fra 2016 til 2030.

For å realisere de store vekstmuligheter i grøntsektoren er det helt grunnleggende at Gartnerhallen bidrar til markedsbalanse og forutsigbarhet for våre medlemmer. Dette krever høyt fokus på produksjonsplanlegging og prognosering av produksjonen.

Produksjonspotensial i jordbruket og nasjonal sjølforsyning med mat

Relaterte artikler

Trine Thanh Ha
26. januar 2024     #Produksjon og marked
Gartnerhallens Logo
27. juli 2022     #Produksjon og marked
Gartnerhallens Logo
27. juli 2022     #Produksjon og marked

Bruk av informasjonskapsler

Dette nettstedet lagrer data som informasjonskapsler for å muliggjøre essensiell funksjonalitet på nettstedet, analyse samt personlig tilpasning og markedsføring.

Du kan når som helst endre innstillingene dine eller godta standardinnstillingene.

Les mer i Gartnerhallens personvernserklæring

Nødvendig
Analyse
Personlig tilpasning
Markedsføring
eller